^ بازگشت به بالا
دانلود english 4 you آموزش یوگا به زبان فارسی آموزش زبان english today
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20

مکان های دیدنی خراسان جنوبی


  1. #11

    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    بوكان
    نوشته ها
    26,722
    تشکر
    3,295
    تشکر شده : 42,429
    Comodo Firefox Windos8 IR-TCI
    امتیاز 
    238509894
    پیش فرض
    تپه صیادان - نهبندان تپه صیادان یا تپه صیدو، در کنار کوه قلعه شاه دژ قرار دارد و یک گوشه آن به تپه خربندان پیوند یافته است مردم محل می*گویند این همان خرگاه است که در شاهنامه فردوسی از آن یاد شده است. به یک سوی او دشت خرگاه بود دگر سوی تا هندوان راه بود

    تخت سردار - نهبندان جایگاه بلندی است که پیش از جدا شدن افغانستان از خاک ایران، نیه از نواحی تابع هرات به شمار می*رفته است. سردار زمان خان،***حاکم هرات برای سرکوب مردم نیه، که مالیات نپرداخته بودند رهسپار این دیار شد او در نیه دستور می*دهد جایگاهی بسازند و بر فراز آن تختی به پا کنند. چهل نفر از بزرگان نیه را به حضور طلبیده و همگی را گردن می*زند از آن زمان این محل تخت سردار نامیده شده است

  2. #12

    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    بوكان
    نوشته ها
    26,722
    تشکر
    3,295
    تشکر شده : 42,429
    Comodo Firefox Windos8 IR-TCI
    امتیاز 
    238509894
    پیش فرض
    حمام چهار درخت - بیرجند این بنا در بافت قدیمی محله چهار سوی بیرجند واقع شده و از آثار دوره قاجاریه به شمار می*آید. بنای حمام پایین*تر از سطح معبر قرار گرفته و مشتمل بر رخت کن، گرمخانه، خزینه*های آب سرد و گرم، تون و فضاهای مربوط دیگر است. این حمام ، امروزه متروک شده و تنها از فضای رخت کن آن برای ورزش باستانی استفاده می*شود.این بنا در بافت قدیمی محله چهار سوی بیرجند واقع شده و از آثار دوره قاجاریه به شمار می*آید. بنای حمام پایین*تر از سطح معبر قرار گرفته و مشتمل بر رخت کن، گرمخانه، خزینه*های آب سرد و گرم، تون و فضاهای مربوط دیگر است. این حمام ، امروزه متروک شده و تنها از فضای رخت کن آن برای ورزش باستانی استفاده می*شود.


    حمام شوکتیه - بیرجند از لحاظ تاریخی حمام شوکتیه به حمام قلعه مشهور بوده است و وجه تسمیه آن نیز به دلیل واقع بودن این حمام در داخل حصار قلعه (محل) امارت امیر سلیمان خان حاکم وقت بیرجند بوده است


    حمام مزبور مورد استفاده خانواده امیر قرار می گرفته و در یک روز مختص خدمه و نگهبانان قلعه بوده است و در هفته یک روز درب قلعه جهت استفاده عموم باز می شد. حمام شوکتیه اولین حمامی بود که به روش جدید و با استفاده از لوله کشی مورد استفاده قرار می گرفت. در جلوی حمام محوطه ای نیز به نام درشکه خانه وجود داشت که بزرگان و خانواده امیر از آن برای استحمام وارد حمام می شدند. تاریخ ساخت این حمام 1326 ه. ق است. عوامل متعددی در شکل گیری فضاها و بخش های حمام نقش اساسی داشته اند که مهم*ترین آن ها را می توان تنظیم دما رطوبت و مسیر دسترسی دانست. فضای اصلی حمام شوکتیه از چند قسمت مجزا تشکیل شده است که عبارتند از: 1- بینه 2- میان در 3- سرویس بهداشتی 4- گرمخانه حمام ها از جمله بناهایی بوده اند که در طراحی آن ها سعی شده است که از سطح معبر پایین تر ساخته شوند. حمام شوکتیه به تبعیت از این امر در پایین از سطح معبر عمومی واقع شده که بعد از ورود باید از چند پله به پایین رفت و بعد از گردش مختصر چند پله دیگر در آن وجود دارد که شخص را به سر بینه می رساند و علت آن هم تنظیم رطوبت و گرمای بینه بوده است و بدین ترتیب قرار گیری فضای ورودی از نظم خاصی برخوردار بوده است.

  3. #13

    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    بوكان
    نوشته ها
    26,722
    تشکر
    3,295
    تشکر شده : 42,429
    Comodo Firefox Windos8 IR-TCI
    امتیاز 
    238509894
    پیش فرض
    حسینیه و مدرسه نواب - بیرجند این حسینیه در زمان شاه عباس صفوی به فرمان امیر زاده خاتون ملقب به نواب یا بیبی نواب ساخته شده استتاریخ 1001 ه.ق موجود در کتیبه سردر ورودی سال ساخت آن را نشان می دهد این بنا به صورت دو ایوانی ساخته شده است. سردر ورودی، هشتی، صحن، دو ایوان و اتاق ها و پنجره های متعدد از ویژگی های این بنا است. مهم*ترین ویژگی های این بنا تزیینات زیبای گچ*بری آن است که در جای جای آن دیده می شود. این تزیینات شامل مقرنس، رسمی بندی، کتیبه های گچی و گچ*بری های اسلیمی و گل و گیاه است. این بنا با شماره 1884 به ثبت تاریخی رسیده است

  4. #14

    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    بوكان
    نوشته ها
    26,722
    تشکر
    3,295
    تشکر شده : 42,429
    Comodo Firefox Windos8 IR-TCI
    امتیاز 
    238509894
    پیش فرض
    حسینیه آراسته - بیرجند با توجه به کتیبه حکاکی شده و بوجود آمده در بخش فوقانی تزیینات نمای دیوار در میان سرا احداث بنا در 1303 هجری قمری توسط آراسته صورت گرفته است و با این ترتیب بنیان آن مربوط به اوایل دوره قاجار است به*طور کلی ساختار حسینیه آراسته بیشتر به یک خانه سنتی در بافت شبیه است تا یک حسینیه. به*طوری که حتا فضای داخلی آن نیز دارای کاربرد یک خانه تک خانه تک هسته ای است. فضای ورودی حسینیه آراسته در محلی واقع شده است که یک دالان کوچک مسیر ارتباط به یک خانه و حسینیه را به وجود آورده است.




    حسینیه بهرمان - بیرجند بنای حسینیه بهرمان به*وسیله شخصی به نام بهرمان که نام حسینیه نیز از وی است در دوره قاجاریه احداث شده است.



    به*طوری که می گویند یکی از حسینیه های معروف بیرجند همین مکان بوده که مورد احترام خاص و عام قرار داشته و در آن مراسم روضه خوانی و مرثیه خوانی و مواردی مشابه اجرا می شده و کسانی که نذر و نیاز داشته اند به این حسینیه اهدا می کردند.ورودی طراحی شده برای این حسینیه یك*سردر ورودی است که در حال حاضر درب قدیمی آن نیز که دارای کولون و کوبه است. سقف این سردر به صورت کلیلی آذری دو گلویی ساخته شده است که اطراف آن به وسیله نقوش آجری زیگزاگ و مضاعف تزیین شده است.بعد از درگاه هشتی قرار دارد که کف آن نیم متر یا بیش تر پایین تر از کف معبر عمومی است. هشتی این حسینیه تشکیل شده از پنج طاق نمای سکودار که در اطراف اضلاع ساخته شده و بر فراز این مکان سقف گنبدی زیبایی قرار گرفته است که این گنبد به وسیله رسمی بندی از مرکز به اطراف آذین بندی شده است. سقف طاق نماهای سکودار نیز به صورت قوس سه بخشی تند طراحی شده در گوشه ای از هشتی رشته پلکانی تعبیه شده که فضای ارتباطی به پشت بام حسینیه است. از هشتی فقط یک راه ارتباطی به صحن وجود دارد که آن هم از طریق اتصال به یک دالان پیچدار صورت می گیرد که سقف این دالان بصورت هلالی است. صحن حسینیه که فضایی محدود و کوچک ساخته شده عبارت است از چند طاق*نمای سکودار که سقف آن ها به صورا کلیل آذری دو گلویی ساخته کار شده و طاق نماهایی که به صورت کشیده و کم عرض با سقفی به صورت قوس شاخ بزی تزیین شده است که بخش فوقانی طاق*نماهای مذکور به وسیله مقرنس کاری آذین شده است.طاق*نماهای سکودار نیز به صورت قرینه در مجاورت هم قرار گرفته*اند. هم*چنین حسینیه دارای اطاق های متعددی است که هر کدام ویپگی های خاص خود را به جهت استفاده ای که از آن می شده دارند. اطاقی که در صحن باختری صحن قرار گرفته بسیار ساده با چند طاقچه و مساحت کم با سقف لوله ای یک گلویی ساخته شده است. آشپزخانه حسینیه نیز در کنج غذبی آن قرار دارد که اجاق و سکوهای مختلفی در آن تعبیه شده است.به لحاظ این*که از این مکان ها در ایام سوگواری خصوصا محرم برای نراسم تعزیه خوانی پرده خوانی و سینه زنی استفاده می شد قسمتی از فرهنگ سرزمین ما را در خود نهفته دارد که باید این موارد بررسی شود و چنانچه در تواریخ آمده است در ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) این اماکن را سیاهپوش کرده و آن را با طوق و نخل و علامت و کتل آذین می کردند اگر چه شیوه به کار رفته در معماری این حسینیه تلفیق هنر معماری بیگانه و اسلامی است ولی از عناصر معماری در آن استفاده شده به عنوان نمونه پیش ایوان و ستون های حمال و باربری آن از بخش هایی است که معماری بیگانه به این سرزمین وارد نموده است.

    حسینیه حاجیه آمنه* - بیرجند بنای*حسینیه را با توجه به معماری بنا می توان از آثار اوایل دوره قاجاریه دانست البته این بنا از ابتدای ساخت به عنوان حسینیه استفاده نمی شده بلکه مسکونی بوده است که به حاجیه آمنه وابسته به خاندان علم تعلق داشته و در جمادی الاول یال 1287 ه.ق توسط دو تن به نام های محمد ولی خان و غلامرضا بیک وقف شده است.در وقف*نامه آمده است که این بنا در ایام محرم باید جهت سوگواری و تعزیه خوانی مورد استفاده قرار گیرد. واقفان هم چنین متذکر شده اند که سوگواری باید صرفا مردانه باشد و مراسم سوگواری زنانه در این محل نباید انجام شود. مشخصات بنای حسینیه حاجیه آمنه به سبک تک ایوانی و درونگرا ساخته شده است. این بنا را می توان به چهار بخش کلی تقسیم کرد: اول ورودی اصلی بنا و حیاطی که بعد از ورودی اصلی قرار دارد.دوم بنای دو طبقه ای که پس از حیاط قرار دارد و از طریق یک هشتی می توان به تمام قسمت های این بنا وارد شد. سوم حیاط دوم که یک راهرو آن را با حیاط اول ارتباط می دهد و چهارم ایوان با متعلقات آن.لازم به ذکر است که تمام این قسمت ها دارای هماهنگی و پیوستگی هستند. به گونه*ای که نمی*توان آن ها را به طور مشخص از هم جدا کرد. تقسیم بندی بنا فقط برای بیان بهتر مطلب است. ورودی اصلی بنا که از سمت خاور بوده به علت احداث خیابان از بین رفته و اکنون یک دیوار تازه ساخته شده؛ قسمت های درون بنا را از خیابان جدا می کند. از حیاط اول نیز جز دیوار شمال آن که دارای تیغه های آفتاب شکن است، اثری بر جای نمانده است. ورودی بنای دو طبقه راهرویی است با طاق کلیل که در سمت چپ آن آثار اتاقی دیده می شود. پس از راهرو هشتی قرار دارد که گوشواره هایی فضای هشتی را به دایره تبدیل کرده و سپس روی دایره به صورت عرقچین پوشیده شده است. سه ضلع هشتی دارای طاق*نما و پنج ضلع دیگر آن دارای ورودی هایی به سایر قسمت های بنا است. طاق*نماها و ورودی*ها دارای قوس پنج از هفت هستند. از پنج درگاهی که هشتی را به قسمت های مختلف مرتبط می سازند یکی به وسیله یک رشته پلکان به طبقه اول راه پیدا می کند. پوشش این راه پله به صورت طاق آهن بوده است چهار درگاه دیگر به قسمت*های مختلف طبقه هم*کف طبقه*بنا راه می یابد. یک ورودی حیاط را به هشتی مربوط می*کند. در مقابل آن ورودی دیگری هشتی را به اطاق کوچکی مرتبط می سازد. یک درگاه در ضلع جنوب هشتی به یک اتاق راه دارد که دارای سقف قمی پوش است درگاه شمال هشتی به راهرو ارتباطی دو حیاط منتهی می شود. در ضلع دیگر راهرو یک درگاه به اطاقی منتهی می شود که دارای دیوارهای بسیار قطور است ورودی این دیوارهای قطور پوشش چهار بخش کار شده است.پس از این اتاق دو اتاق دیگر که که به صورت طاق چشمه پوشیده شدهاند؛ دیده می شود. تنها راه ارتباطی طبقه همکف به طبقه اول از طریق یک رشته پلکان است که از هشتی شروع شده و به فضای بدون پوششی منتهی می*شود که میان خانه نامیده می شود. میان*خانه به قسمت های مختلف طبقه اول راه دارد. درگاه جنوبی به اطاق می رسد که در دو طرف چپ و راست آن طاقچه هایی با قوس نیم دایره دیده می شود. یک درگاه در سمت شرق وارد بالکن می شود که به صورت کلیل پوشیده شده است. در دو طرف بالکن اتاق هایی دیده میشود که یکی کاملا نابود شده ولی دیگری سالم است. لازم به ذکر است این دو اتاق بصورت قرینه ساخته شده اند. راهرو ضلع شمال باختری به پیش ایوان می رسد که دارای نرده چلیپایی است. مهم*ترین اتاقی که در این بنا وجود دارد اتاق شاه نشین آن است که دارای پلان چلیپایی شکل است و از سه طرف به قسمت های مختلف طبقه اول راه دارد. اطاق شاه نشین دارای تعداد زیادی طاقچه و طاق*نما است با قوس هایی شامل نیم دایره کمانی و بییرتند پوشش اتاق چلیپایی به صورت کلیل است که از چهار ضلع چلیپا پوشش به صورت چپیله شروع شده و در مرکز که فضای دایره ای را تشکیل می دهند روش چپیله رها شده و سقف به صورت ضربی کار شده است.

    نمای اطاق چلیپایی از طرف پیش ایوان*دارای طاق هایی با قوس تیز است.اطاقی که در شمال اطاق چلیپایی قرار دارد از طریق یک راهرو به پیش ایوان متصل می شود. ورودی راهرو اطاقکی وجوددارد که در معماری ایرانی به آن کانه پوش می گویند. سومین جزو معماری حسینیه حیاط دوم است این حیاط دارای دو باغچه بوده که یکی هنوز موجود ولی دومی پر شده است دو طرف دالان وجود دارد و هر دالان به دو اطاق راه دارد. هر کدام از اطاق ها علاوه بر درگاه ارتباطی با دالان دارای درب هایی است که مستقیما به حیاط باز می شود و پوشش اطاق ها کلیل دو گلویی است نمای بیرونی اطاق ها شامل طاقچه هایی با قوس تیز است. چهارمین و آخرین بخش حسینیه ایوان، شبستان و اجزای وابسته به آن است. ایوان حسینیه در ضلع باختری حیاط دوم قرار دارد. این ایوان به صورت قوس پنج از هفت ساخته شده و سقف آن دارای تزیینات رسنی بندی و طاقچه های تزیینی است. یک نورگیر که داخل طاق*نمای تزیینی قرار گرفته بالای ورودی ایوان به شبستان وجود دارد. دو طرف ایوان دو اطاق کوچک وجود دارد که هر کدام دارای یک پنجره است اطاق**هایی که روی اطاق های دو طرف ایوان قرار گرفته دارای پوشش از نوع طاق و تویزه است. در جلوی ایوان یک سکو وجود دارد که به وسیله چند پله به حیاط مرتبط می شود. دو طرف این سکو راهروهایی به پشت بام اطاق های ضلع جنوب و شمال حیاط می رسد. شبستان حسینیه کهنه اتصال زیاد کاربرد داشته از قسمت های مهم بنا به شمار می آید. این قسمت به صورت طاق و تویزه پوشیده شده است.در دو طرف شبستان گنبد خانه وجود دارد که داخل گنبد خانه ها با طرح های رسمی بندی تزیین شده است. وجود محراب گچ*بری شده با طرح های اسلیمی و گل و گیاه وجه تمایز این حسینیه از سایر نمونه های مشابه است. و این احتمال را مطرح می سازد که بنا دارای دو گانه بوده عنصر دیگری که در معماری این حسینیه جلب توجه می کند بادگیر بزرگ آن است که به گونه زیبایی ساخته شده است. بادگیر دو طرفه می باشد و از دو سمت شمال و شرق دارای دهانه هایی است که هوا از طریق آن ها به داخل بنا جریان می یافته. ضلع شمال بادگیر دارای هفت دهانه و ضلع خاوری آن دارای سه دهانه است. لبه های بادگیر با تیغه های آفتابکش تزیین شده است. از دیگر عناصر و اجزای معماری این بنا زیر زمین آن است. راه ورودی زیر زمین در در گوشه شمال باختری حیاط کوچکی که بلافاصله پس از درب اصلی حسینیه قرار دارد دیده می شود. زیر زمین شامل یک دالان دراز سراسری که تمام طول زیر زمین را شامل می شود و دو اتاق کوچکتر و نیز یک فضای ارتباطی می باشد.دیوارهای زیرزمین فاقد هر گونه اندود گچی یا کاه گلی می باشندو آجرها کاملا دیده می شوند. روی زیر زمین یعنی همکف با حیاط کوچک و در اضلاع جنوب و غرب جیاط چهار اطاق وجود دارد. این اطاق ها دارای تعداد زیادی طاقچه در دیوارهایشان می باشند که البته این امر در کلیه اجزای این بنا دیده می شود. اطاق های مدکور درست در سمت شرق اطاق شاه نشین قرار دارند.مصالح استفاده شده در ساخت بنا خشت خام، گچ، آهک و آجر در اندازه های مختلف است کف بیشتر قسمت های بنا مانند حیاط ها، اتاق ها، سکوها، در دیگر بخش ها با آجر فرش شده است

  5. #15

    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    بوكان
    نوشته ها
    26,722
    تشکر
    3,295
    تشکر شده : 42,429
    Comodo Firefox Windos8 IR-TCI
    امتیاز 
    238509894
    پیش فرض
    خانه پردلی - بیرجند خانه پردلی به عنوان یکی از منازل زیبا و قدیمی بیرجند یادگاری است از معماری دوران قاجاریه که فضای کالبدی و ساختار آن مشخص کننده نوعی فرهنگ معماری بیگانی است



    عنصری از معماری که در آن به کار رفته یعنی پیش ایوان سرتاسری و ستون های روی آن برگرفته از معماری آذری است که مبدا آن کشور روسیه بوده است و اصول معماری به*کار رفته در این بنا نشانگر تلفیق معماری ایرانی و معماری بیگانه است. منازب قدیمی با مشخصات منزل پردلی بیانگر آداب و رسوم اجتماعی افراد و نشانگر ذوق و سلیقه معماران قاجاریه است*که با استفاده از معماری اسلامی ساختار جدیدی را به وجود آورده اند که بارزترین نمونه آن پیش ایوان و ستون ها باربر است که فقط جنبه زیبایی داشته و علاوه بر این عنصر معماری به کار رفته در بنا و تزیینات آن نیز قابل وصف است چرا که نمونه آن در شهرستان بیرجند کم*تر دیده شده است.

    خانه آراسته - بیرجند این بنای زیبا در داخل بافت تاریخی بیرجند و در محور فرهنگی چهاردرخت قرار دارد.این خانه تمامی ویژگی های خانه های سنتی را از لحاظ هماهنگی و همگونی با اوضاع جغرافیایی اقلیمی اجتماعی اقتصادی و اعتقادی ساکنان خود دارد. دارا بودن عناصری مانند سردر ورودی، هشتی، دالان یا دهلیز، حیاط مرکزی، ایوان، اطاق های متعدد در چهار طرف، پوشش های گنبدی، دیوارهای قطور و استفاده از خشت و گل در ساخت بنا از جمله این ویژگی ها است. این خانه متعلق به آقای فرهنگ بوده و زمان ساخت آن به دوره قاجار بر می گردد و با شماره1891 به ثبت تاریخی رسیده است.

  6. #16

    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    بوكان
    نوشته ها
    26,722
    تشکر
    3,295
    تشکر شده : 42,429
    Comodo Firefox Windos8 IR-TCI
    امتیاز 
    238509894
    پیش فرض
    رباط آصف - بیرجند
    این بنا توسط آصف الدوله که در سال 1251 ه.ق والی خراسان بوده است بنیان گذارده شده است.
    این رباط با پلان چهار ضلعی ساخته شده و دارای حیاط مرکزی وسیعی است که در اطراف آن حجره ها و فضاهای دیگر بنا شده است. این بنا جزو بناهای دو ایوانی محسوب می شود. حیاط مرکزی رباط یاد آور اتراق کاروان های مختلف در این قسمت است. این بخش بسیار ساده و عاری از هر گونه عنصر معماری است. اصطبل سر پوشیده این بنا در قسمتی دور از اتاق های استراحت مسافرین احداث شده است و فضای داخلی آن تقریبا دو یا سه برابر فضای داخلی اتاق ها است. در ضمن بنای رباط آصف جزو خانه های رباط بیابانی درشت محسوب می شود

    سنگ نگاره لاخ مزار - بیرجند سنگ*نگاره لاخ*مزار بیرجند در جنوب خاوری شهر بیرجند در کنار آبادی کوچ قرار دارد.



    بررسی*ها نشان داده*که از دوران پیش از تاریخ تاکنون رهگذرانی که از دره کوچ و از کنار سنگ گذشته و مسیر خراسان به کرمان را طی کرده*اند؛ یادگارهایی بر سنگ نگاشته*اند که بیانگر اندیشه و باورهای*شان بوده و به شمار می*رود. نبشته*ها؛ شامل خط*های تصویری، پهلوی اشکانی، پهلوی ساسانی، فارسی و عربی هستند. علامت*ها ، نشانه*ها و سمبل*هایی از مظاهر طبیعت را شامل می*شود.

  7. #17

    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    بوكان
    نوشته ها
    26,722
    تشکر
    3,295
    تشکر شده : 42,429
    Comodo Firefox Windos8 IR-TCI
    امتیاز 
    238509894
    پیش فرض
    سنگ نگاره و نقش کال جنگال - بیرجند
    مجموعه نگاره های کال جنگال در طول دوره ای به همین نام و در فاصله حدود 35 کیلومتری جنوب باختر بیرجند در رشته کوه باقران پراکنده اند. این نگاره ها شامل تصاویر و کتیبه های مربوط به دوره اشکانی است. تصویر اول شامل تصویر جنگ یک مرد پارتی با یک شیر است که کمی کوچکتر از اندازه طبیعی ترسیم شده است. در بالای این تصویر کتیبه ای پهلوی در دو سطر دیده می شود که تصویر دوم تصویر سر یک مرد پارتی به حالت نیم رخ است. در زیر این تصویر نیز کتیبه ای پهلوی در یک سطر نگاشته شده است. مهمترین بخش کتیبه ها شامل هفت سطر کتیبه پهلوی است که بر روی دو تخته سنگ که در کنار هم قرار دارند نگاشته شده اند. متاسفانه به دلیل پوسته شدن لایه سنگ این کتیبه ها به شدت در معرض تخریب قرار دارند. تنها نوشته ای که در نقش مرد و شیر سالم مانده؛ چنین است: بری ارتخشتر نخوری خشترب (یعنی: پورا در شیر نخور شهربان) این نوشته از دوران ساسانیان بوده و اهمیت بسیاری دارد. این کتیبه به شماره 2532 به ثبت تاریخی رسیده است.

    istta.ir

  8. #18

    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    نوشته ها
    1,641
    تشکر
    593
    تشکر شده : 1,519
    NOD32 Internet-Explorer Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    478
    پیش فرض
    مسجد جامع قاین
    این مسجد بنایی است بسیار قدیمی و درنهایت شکوه و جلال که علاوه بر روحانیت معنوی دارای ظاهری دلچسب و فرح انگیز است.امروز با گذشت 1100سال همچنان این بنا بلندترین عمارت قاین می باشد.
    درمورد بنای اولیه آن اختلاف نظر وجود دارد .استقرار یکی از پایه های مسجد بر روی آتشکده ساسانیان گویای تاریخ کهن آن است.اغلب مورخان وجهانگردان در بیان و معرفی شهر قاین به مسجدجامع صراحتا اشاراتی داشته اند.صوره الارض ابن حوقل (331ه ق)می نوسید:
    قاین وسعت آن چند سرخس است و بناهای آن از گل ودارای قهندژ(کهندژ)است که خندقی درپیرامون دارد و مسجد جامع و دارالاماره در قهندژاست.
    قاین شهری بزرگ و حصین است گرد شهر خندقی دارد و مسجد آدینه به شهر اندر است و آنجا که مقصوره است تاقی عظیم و بزرگ چنانکه در خراسان از آن بزرگتر ندیدیم و آن تاق نه در خور مسجداست و عمارت همه شهر به گنبد است .
    از آنجایی که اصطخری مسجد جامع را در قهندژ(ارگ)قاین و در کنار دارالاماره دانسته در حالی که صد سال بعد ناصر خسرو و مسجد را در قسمت اماکن عمومی شهر توصیف می کند.احتمال دارد مسجد کنار دارالاماره در طی صد سال بر اثر زلزله ویران شده و مسجد جامع بعدی بر جای نیایشگاه ساسانی ساخته شده باشد.
    از کتیبه های متعدد مسجد جامع می توان نتیجه گرفت که این بنا بارها بر اثر زلزله صدمه کلی دیده و مرمت شده است .
    در یکی از کتیبه های ایوان بسال 796هجری قمری نوشته شده :این بنا به فرمان جمشید قارن از خاندان معروف قارن که در دوره امیر تیمور جهانگشا حاکم قاین و مدتی حاکم ساری و دامغان بود تعمیر ومرمت شد.
    لوحه ای به خط رقاع در داخل رواق پنجم درضلع شمالی حیاط مسجد می باشد و تاریخ آن اول رجب سال 921است.مضمون کلی آن مربوط به زمان فرمانروایی امیر سلطانی است که در (919-921)هجری از سوی شاه اسماعیل صفوی در قاین به این مقام منصوب شد.
    سنگ لوحی در سمت راست ورودی ایوان مسجد به ابعاد 120*50سانتی متر و با خط بسیار زیبای رقاع که شاه سلیمان صفوی امر به بازسازی مسجد داد بتاریخ 1080هجری قمری کرده است.
    در کاوشهای شبستان شمالی به سال 1354ستونهای سنگی با درازاوپهنای یک متر در یک متر از سنگ و لاشه وملات وساروج کشف شده که پایه های کنونی بر روی آنها بنا گردیده وجود یک ستون چهار قلو در شبستان مشابه ستونهای مسجد جامع اصفهانی قدمتی از دوره سلجوقی را نشان می دهد که احتمالا دردوره تیموری تجدید بنا گردیده گمانه زنی در این محل به عمق 60سانتی متر وکشف قطعاتی از آجرو سفالهای سلجوقی نشان داد که مسجد در یک زلزله شدید خراب گردیده است .
    بسیاری معتقدند از قلعه کوه تا دژ مرکزی شهر ومسجد جامع یک تونل زیر زمینی وجود داشته و مورد استفاده بوده.احتمال دارد این معبر با مسیر کاریز جعفر آباد یکی باشد که در نزدیکی قلعه کوه معبرش مجزا می گردد.اگر کاوشهای باستان شناسی انجام شود شاید بتوان بسیاری از شگفتی ها را شناسایی و معرفی نمود.
    مسجد جامع دارای دومحراب است گرچه این مسجد جزو قدیم ترین مساجد ایرانی می باشد ولی محرابهای آن ربطی به تغییر قبله ازمسجد الاقصی به مکه ندارد احتمالا یا ناشی از اختلاف اهل سنت و تشیع در محاسبات قبله یابی بوده یا محراب انتهایی ایوان یک نیایشگاه باشد.
    مسجد جامع قاین 2470متر مربع وسعت داشته که 1050متر مربع آن زیر بنای ایوان.شبستانها و حجره ها و1200متر مربع عرصه داخلی می باشد.حیاط مسجد محوطه ای به در ازای 33وپهنای 28متر است.در اطراف حیاط حجره هایی به عمق 2 متر قرار دارد از شاهکارهای معماری مسجد ایوان آن است که به طرز با شکوهی به زیبایی مسجد گوهر شاد با ارتفاع 18متر.عرض 11متر وطول 22متر ساخته شده است.قبلا دومناره در دوسمت ایوان به ارتفاع 5متر داشته که باعث زیبایی بیشتر مسجد می شدو تا قبل از ویرانی صدای موذن از آن بلند بود.سقف ایوان 4تاق و 3 گنبد دارد که به طرز زیبایی رنگ آمیزی و تزیین شده ومعرق کاریهایش بسیار ظریف و زیباست نقاشی های ایوان به شیوه اصفهانی بوده و در دوره صفویان انجام شده و درزمانهای بعد روی آنها را رنگ زده اند.
    دو شبستان در دو سمت ایوان علاوه بر این که در فصل زمستان استفاده خوبی دارند برای جلوگیری از رانش دیوارهای اطراف ایوان تاثیر بسزایی دارند.
    منبر چوبی بزرگ و نفیس مسجد مربوط به سال 1082هجری است که از چوب چنا رتوسط استاد محمد واعظی کاخکی به طرز ماهرانه ای ساخته شده کتیبه آن با خط مسخ بر روی آن منبت کاری است«عمل استاد محمد مقیم بن استادمحمد ولی بن استاد حسن علی کاخکی فی شهور سنه اثنان وثمانون بعدالالف»
    در میان صحن مسجد پایابی مسقف جهت دسترسی به آب قنات جعفر آباد و به دستور صفشکن خان همزمان با حکومت شاه سلیمان صفوی احداث شد.این پایاب در 5/5متری عمق زمین دارای 20پله میباشد.کتیبه ای در حجره جنب پایاب جهت اطمینان خاطر به استفاده از آب قنات جعفر آباد در رابطه با وضو چنین نوشته شده:«چون مزرعه جعفرآباد در پی بازار واقع در بلده قاین چندین سال بایر بود در این ولاء اولاد استاد مرحمت پناه مغفوری میرزا عرب قاینی مالکان مزرعه مذکور آب را جاری کردند و شرط کردند که زراعت آنرا در بیرون شهر به جهت نفع خود نکنند و همه ساله آب آن متصل از در مسجد واقع د ربازار می گذشته باشد تا مومنان و مسلمانان که رجوع به مسجد و بازار داشته باشند از آب فایض بوده دعای پادشاه جمجماه ستاره ظل الهی می گفته باشدوثواب آن به روزگار مالکان برسد و خلاف کننده شرط مذکور به لعنت خدا و نفرین رسول گرفتار گردد.سنه 1046هجری قمری»
    در میان صحن مسجد جهت تعیین ظهر شرعی قاین ساعت آفتابی توسط استاد توحیدی ساخته شده دو درب مسجدیکی به سوی بازار قدیمی در شرق با دری بزرگ و دیگری به سوی شمال(محل بازار فعلی ) باز میشود.
    در سمت راست ورودی ایوان مسجد لوح نسبتا بزرگی بصورت عمودی در بدنه دیوار نصب شده و تاریخ آن محرم الحرام سال 1046هجری قمری است.مفاد کتیبه یک دستور العمل حکومتی درباره مالیات در 24خط می باشد.متن آن چنین است:«فرمان همایون شد آنکه چون پیوسته مکنون خاطر ماثر نواب همایون مانست که در زمان دولت ابد پیوند و عهد خلافت ارجمند آثار اخبارو احسان در میان طوایف انسان منشر گرددو عموم رعایا وکافه برایا ازمراحم بی دریغ خسروانه بهره مند بوده درکمال رفاهیت و آسودگی در دامن امان غنوده به دعا گویی دوام دولت روز و استدامت سلطنت ابد مقرون قیام نماید.بنا بر ترفیه حال رعایا در معامله سجقان ئیل با توجهات ووجوهات جماعت مذکوره ضمن رعایا فتوح ممالک محروسه سوای کاولیان ولولیان وسند ویان مشهور به خطیران و حسن بداللو وبغدادلووتوابع که مقرر است که از عهده مالیه خود بیرون آیند به قید همه ساله به تخفیف و تصدیق مقر فرمودیم وزیروکلانتر وعمال ومستاجر وهمه ساله سرکار قاین حسب المسطور مقرر دانسته از تاریخ مذکور یک دینار تنخواه من الوجوه به علت مالیه و حقوق دیوانی جماعت ضمن رعایا فتوح طلب ننموده مزاحمت نرسانند وجار نموده جمیع مردم را خبر سازند که مطلع گردند که مالیه شاق به تخفیف مقرر شده یک دینار به احدی ندهند و صورت حکم مذکور بر سنگ نقش نموده بر در مسجد وبقاع الخیر که منظور نظر خلایق بوده باشد نصب نمایند وتغییر کننده را مورد سخط و غضب شاهانه شناسند که ثواب آن روزگار فرخنده آثار عاید گردد.
    و همه ساله داران ومستاجران وجوه مذکور را به شرح فوق عمل نموده از تاریخ ورود بر وجه اشرف یک دینار به علت مالیه وحقوق دیوانی جماعت ضمن متعلقه به رعیت خانه که به اجاره و همه ساله ایشان مقرر است باز یافت نکرده طلبی ننمایند و ازاجاره وهمه ساله خود برطرف دانند واگر از جماعت کاولیان و غیره که مالیه ایشان به تخفیف متغیر نشده احدی با مردشتبانی و غیره آن که به موجب ضمن به تخفیف مقرر است اشتغال نمایند به علت مالیه وحقوق دیوانی آن امور که به تخفیف مقرر است طلبی نکرده و آنچه به علت وکاولگیری و غیره که به تخفیف مقرر شده متوجه ایشان باشد.موافق حق وحساب باز یافت نمایند.وزارت رفعت پناه عزت ومعالی دستگاه آصفی جلالاخواجه بیگا وزیر خراسان چون مالیه جماعت ذیل رعایای رعیت خانه که به تخفیف مقرر نشده به تخفیف رسیده مشخص نمایند.
    جماعت کاولیان و جماعت لولیان و جماعت سندویان مشهور به خطیران و جماعت حسن ابداللو ووجماعت بغداد لو وتوابع که از جمله رعیت خانه الکا مذکورچه مبلغ رسد جماعت ظهر است که به تخفیف مقرر شده و چه مبلغ رسد جماعت فوق است که می باید از عهده مالیه خود بیرون آیند و نسخه منقحه ورسدجمعی که به تخفیف مقرر است درست داشته بدفتر خانه همایون فرستد که مستوفیان عظام کرام دیوان اعلی بعد از عرض در دفاتر از این قرار عمل نمایندواگر تا ورود حکم اشرف مستاجر و همه ساله دار بررسد جمعی که به تخفیف مقرر شده در سجقان چیزی گرفته باشد نسخه آنرا به دفتر خانه همایون فرستد که از آن قرار جمع شده همه ساله حساب شود و به آنچه کسر نماید بعد از عرض عوض دهنده همه ساله دارومستاجر وجوه رعیت خانه الکاء مذکور از تاریخ صدور بر آنچه اشرف به شرح عمل نموده به علت رسد جمعی که به تخفیف مقرر شده طلبی ننمایند ورسد جمعی که به تخفیف مقرر نشده بر آنچه وزیر خراسان سازد وتصدیق وزیر گرفته به دیوان آورند .مستوفیان عظام رقم این عطبه در دفاتر خلود ثبت نموده و از شایبه تغییر و تبدیل مصون شناسد و آنچه به علت مالیه رسد جماعتی ظهر جمع باشد از دفتر اخراج نمایند و رسد جمعی که به تخفیف مقرر نشده از قرار آنچه وزیر خراسان مشخص سازد نسخه به دیوان فرستد . بعد از عرض در دفاتر عمل نمایند. در این باب قدغن دانند فی تاریخ محرم الحرام سنه 1046جماعت کهنه فروشان وکهنه چینان وجاعتایینه داران وریگ بندان وجماعت گاوگله بانان وچوپانان وجماعت ماماچکان وآسیابان و ساربانان وسورمالان و دشتبانان و ترک طیبان و حرامان ولش کشان و...
    لوحه ای به خط رقاع در داخل رواق پنجم در ضلع شمالی حیاط مسجد می باشد و تاریخ آن اول رجب سال 921است. این کتیبه تا بحال خوانده نشده و برخی از واژه ها آسیب دیدهاست.
    مضمون کلی آن مربوط به زمان فرمانروایی امیر سلطان (919-921)هجری قمری بر قاین بوده که از سوی شاه اسماعیل صفوی به این مقام منصوب شده بود.
    مسجد جامع قاین به عنوان یک اثر مهم تاریخی و مذهبی و خصوصیات معماری با نبوغ به شماره 295در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.لازم است از آسیبهای انسانی و طبیعی در امان بماند و طرح ساماندهی اطراف آن به اجرا در آید.
    یک کاربر از این پست تشکر کرده است : VELS

  9. #19

    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    نوشته ها
    1,641
    تشکر
    593
    تشکر شده : 1,519
    NOD32 Internet-Explorer Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    478
    پیش فرض
    ابوذر جمهر قايني
    حکیم ادیب ،فرزانه ،سیاستمدار و شاعر سده چهارم و ربع اول پنجم قمری است . تدبیر و خرد او موجب رشد ایران در عصر غزنویان ،و فکر صائب و قریحه ناطق او مبتکر فنون معانی و بیان بود . حکمت و تدبیر او موجب گردیده بود که نه ارباب سیاست ،خود را از او بی نیاز بدانند و نه اهل علم وادب . بدین دلیل سلطان محمدو غزنوی وپسرش سلطان مسعود غزنوی وی را به امارت آل ناصر منسوب نمودند . از تدبیر و اندیشه او برای رشد ایران در عصر خویش بهره بردند. ابو منصور در قاین به دنیا آمد و نسب او منصور یه از خاندان های شریف و بزگوار و معروف قاین بود . وی احتمالا برادر محمد بن ابراهیم قاینی از سیاستمداران غزنوی باشد که تا عصر بهرامشاه در قید حیات بود چناچه نظامی عروضی که خود از بزرگان و شعرا ء نیمه اول قرن ششم هجری است . اورا در ردیف عنصری ،عسجدی ،فرخی ،منوچهر دامغانی ،ابو حنیفه اسکافی ،ابوالفرج رونی و مسعود سعد سلمان ذکر نموده که هر یک مایه افتخار ایران و معرف ایرانیان به فضل و ادب در نزد عالم اند حتی نام ابوذر جمهر را بر چهار ادیب بزگوار اخیر مقدم داشته و بقاء ملوک آل ناصر را به او و امتالش نسبت داده اند . ثمالبی معاصر بوذر جمهر متوفای 425 هجری قمری در بیانش می نویسد l (ابو منصور قسیم بن ابراهیم القابی اللقب به بزرجمهر شاعر مفلق ،مبدع بالساتین من شعرا ءالسلطان الاجل مسعود بن مسعود بن محمود الغزنوی دام الله تعالی ملکه
    شاعری روشنگر فماهر و مبتکری است که به دو زبان عربی و فارسی شهر می سراید . از شعرای در بار سلطان اجل سلطان محمود و مسعود غزنوی می باشد. آنگاه ابیاتی از سروده های وی را به زبان عربی در یتیمه الدهر نقل کرده و مورد تحسین و تمجید قرار می دهد . و این دو بیت که در صنعت تازی و لغت حجازی آورده از نتایج طبع و نسایج خاطر او چنین نثل می کند .
    ز اینک تبغی یسوء الصنیع ثناء جمیلا مسوقا الیکا
    و تغل قبل الضیوف الیدین کانک تغسل منهم یدیکا
    محمد بن عوقی تذکره نگار دیگری از سده ششم درباره منزلت او گفته است : ((در نوبت آل ناصر ریاض عمارت ،وبساتین فضل بدو ناظر بوده ودیده آمل ارباب هنر به وی ناظر ،در صدف طبع او به هر دو بیان مقبول است و غریز فکر بکر اودر هر دو لغت منقول ))
    مورخ دوران آل ناصری رضا قلی خان هدایت درباره بوذر رجمهر نوشته است ))وی از امرای سلطان محمود غزنوی (387-421) بوده ،به تازی و فارسی اشعار دلکش مشتمل بر مضامین خویش می داشته ))آقای دکتر مظاهر مصف در ذیل سخن هدایت می نویسد : ((نام و نصب او چنانکه در لباب الباب و تتمه الیتیمه آمده است ابونصر ،بوذر جمهر قسیم بن ابراهیم القاینی است))شمس قیس رازی در بخش ابتکارات و نوآوری های شعرای گذشته و تحولاتی که در ادب پارسی ایجاد نموده اند از بوذر جمهر قیسمی و امثال ایشان احداث کرده اند)). ذیح الله صفا نویسنده تاریخ ادبیات ایران می گوید ((منظور از قیسمی ،همان قسیم بن ابراهیم القاینی است که وی در علم عروض استاد بوده و مبتکر و در این زمینه نوآوریهایی داشته است))نویسنده نامه دانشوران خراسان می گوید : (ابومنصور قسیم بن ابراهیم در کار امارت لشکر محمود غزنوی وپسرش بود شعر گفته است) علامه محمد بن عبدوالوهاب قزوینی ابوذر جمهر را از پیشکسوتان علم نقد شعر و عروض و قوافی دانسته . از اشعار فارسی اوست:
    فضل و ادب در نزد ملل عالم اند حتی نام ابوذر جمهر را بر چهار ادیب بزگوار اخیر مقدم داشته و بقاء ملوک آل ناصر را به او و امثالش نسبت داده اند . ثعالبی معاصر بوذر جمهر متوفای 425 هجری قمری در بیانش می نویسد ((ابومنصور قسیم بن ابراهیم القاینی اللقب به بزرجمهر شاعر مفلق ،مبدع باللساتین من شعراءالسلطان الاجل مسعود بن محمود الغزنوی دام الله تعالی ملکه
    شاعری روشنگر ،ماهر و مبتکری است که به دو زبان عربی و فارسی شعر می سراید از شعرای دربار سلطان اجل سلطان محمود و مسعود غزنوی می باشد . آنگاه ابیاتی از سروده های وی را زبان عربی در یتیمه الدهر نقل کرده و مورد تحسین و تمجید قرار می دهد . واین دو بیت که در صنعت تازی و لغت حجازی آورده از نتایج طبع و نسایج خاطر او چنین نقل می کند .
    رایتک تبغی الصنیع ثناء حمیلا مسوقاالیکا
    و تغسل قبل الضیوف الیدین کانک تغسل منهم یدیکا
    محمد بن عوفی تذکره نگار دیگری از سده ششم درباره منزلت او گفته است .(در نوبت آل ناصر ریاض عمارت ،ویساتین فضل بدو ناظر بوده و دیده امل ارباب هنر به وی ناظر ،در صدف طبع او به بیان مقبول است و غزیر فکر بکر او در هر دو لغت منقول )مورخ دوران آل ناصری قلی خان هدایت درباره بوذر جمهر نوشته است (وی از امرای سلطان محمود غزنوی (387-421)بوده ،به تازی و فارسی اشعار دلکش مشتمل بر مضامین خویش می داشته )اقای دکتر مظاهر مصف در ذیل سخن هدایت می نویسد :(نام ونص2ب اوچنانکه در لباب الباب و تتمه الیتیمه آمده است ابومنصور ،بوذر جمهر چنین یادنمود ه: (بحور مستحدث که عروضیان عجم ، چون بهرامی سرخسی و بوذر جمهر قیسی و امثال ایشان احداث کرده اند ...). ذبح الله صفا نویسنده تاریخ ادبیات ایران می گوید :منظور از قیسمی ،همان قیسم بن ابراهیم القاینی است که وی در علم عروض استاد بوده و مبتکر و در این زمینه نوآوریها یی داشته است )
    نویسنده نامه دانشوران خراسان می گوید (ابومنصور قسیم بن ابراهیم در کار امارت لشکر محمود غزنوی و پسرش بود . شعر نیز می گفته است.).علامه محمد بن عبدوالوهاب قزوینی ابوذر جمهر را از پیشکسوتان علم نقد شعر و عروض و قوافی دانسته . از اشعار فارسی اوست :
    آن پسته سر گشاده را ببین آورده به دست بر به صد ناز
    چونان که دهان ماهی خرد آنگه کند ز تشنگی باز
    در میان سرای آن مهتر که همه فخر ما به خدمت اوست
    دیگ روئین آب پنداری دیده عاشقت در دل اوست
    جهان آن طلعت سلطان اعظم نگار اندر نگار اندر نگار است
    ز نعل مرکباتش شرق تا غرب غبار اندر غبار اندر غبار است
    ز لاله کوه را وز گل چمن را نثار اندر نثار انر نثار است
    نمونه ای از شعر حکیم بوذر جمهر به زبان تازی
    لقد حال دون الورد برد مطاول کان سعود اغیبت فی مناحس
    و حجب فی الثلج الربیع و حسنه کما اکان فی بیض ،فراخ الطواوس
    سرمایی طولانی بین گل فاصله انداخته گویا کیاهان در پرده پنهان شده اند.بهار با زیبا یش در میان برفها پو شیده ماند آنچنان که جوجه طاووسها ،در میان تخم خویش واین بیت را به صورت دلنشین در هجو مشرکان سروده:
    بخلتم فود المشرکان لو انهم قذور کم کیلا تمسهم النار
    شما بخل ورزید در حالی که مشرکان دوست دارند، در بدن شما بوده بدین سبب از آتش سوزان رهایی یابند. یعنی وقتی که مشرکان چنین حالتی را داشته باشند داخل شکم مومنان اند و مومنان به آتش سوزانده نخواهند شد.
    بوذرجمهر قاینی در فلسفه وحکمت و طب و ریاضیات و سایر فنون معمول دست داشته و یا حداقل بی اطلاع نبوده است.لقب
    بوذر جمهر شاید قرینه ای بر این ادعا باشد.آقای سعیدزاده نویسنده کتاب تاریخ قاین معتقد است که کتاب تعبیر خواب و حکمت متعلق به همین بزرجمهر قاینی است.این ادعا قابل اثبات نیست زیرا ثعالبی که هم عصر وی بوده نامی از آثار او نبرده.ذکر جمیل این شاعر بزرگ در کتاب المعجم تالیف شمس الدین محمد بن قیس رازی آمده است÷.

    آرامگاه ابوذر جمهر قايني :
    حكيم ابوذر جمهر قايني سياسد مدار، اديب ، عارف و شاعر اواخر قرن چهارم و اوايل قرن پنجم هجري قمري است كه در دربار سلطان محمود غزنوي خدمت مي كرده است. وي به دو زبان فارسي وعربي سخن مي گفته و از وي اشعار و قصيده هاي به جان مانده كه قصيده بهاريه او از شهرت خاصي برخوردار است.مقبره حكيم ابوذر جمهر در فاصله 4 كيلومتري جنوب غربي شهر قاين در دامنه كوهي مرسوم به كوه ابوذر قرار دارد. بناي مقبره كه از بناهاي قرن ششم و هفتم هجري است به فرم چليپايي و با معماري زيبا ساخته شده است
    ویرایش توسط یوشا : 25th May 2009 در ساعت 01:13
    یک کاربر از این پست تشکر کرده است : VELS

  10. #20

    تاریخ عضویت
    Dec 2009
    محل سکونت
    mashhad
    نوشته ها
    2
    تشکر
    0
    تشکر شده : 1
    Avast Internet-Explorer Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    0
    پیش فرض
    روستای زیبا وبی نظیر شمس آباد بخش خوسف دهستان جلگه ماژان (ناحیه هردنگ)
    روستایی بی نظیر که که تمامی خانه های در دوکوچه ساخته واز جمعیت 143 نفری برخوردار است دارای باغات وخید های فروان است این روستا35 کیلومتری جنوب بیرج ند واقع شده است این مزین به نام شهید آزرده است آخرین میر این محمد وفائی پور وبیک آن غلامرضا خزائی است
    یک کاربر از این پست تشکر کرده است : VELS

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما
دوستان ما
ما در شبکه های اجتماعی

پاتوق یو یکی از قدیمیترین سایت های ایرانی به 6 سال سابقه فعالیت می باشد. انجمن های سایت دارای مطالب متنوع و جامعی در تمامی زمینه می باشد. و البته در پرتال سایت شما همواره جدیدترین نرم افزار ، بازی و انمیشن های روز را با لینک مستقیم می توانید دانلود نمایید.