^ بازگشت به بالا
دانلود english 4 you آموزش یوگا به زبان فارسی آموزش زبان english today
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

آموزش عکاسی مستند اجتماعی


  1. #1

    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    نوشته ها
    39,636
    تشکر
    378
    تشکر شده : 19,712
    McAfee Firefox Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    66371334
    پیش فرض آموزش عکاسی مستند اجتماعی
    آموزش عکاسی مستند اجتماعی عكاسي مستند اجتماعي :
    در ابتدا لازم است بدانیم مستند یعنی چیزی که بدان استناد کند. سند یا دلیل. اصولاً عكاسي هنريست كه در بحث عكاسي اجتماعي مي توان به اين مطلب اشاره كرد كه جنبه هاي استنادي آن بسيار شديد مي باشد. يعني مي توان از عكسها به عنوان اسناد و مدارك استفاده كرد . اين جنبه اسنادي نسبت به هنرهاي ديگر مثل نقاشي وجه بسيار مهمي براي عكاسي به شمار مي رود . عکس های خانوادگی نیز می توانند عکاس مستند باشند. چرا که عکس شما سند و مدرکی است از یک اتفاق و شما می توانید از این عکس به عنوان سند استفاده کنید و به موضوع درون عکس خود استناد نمایید. چرا که عکس شما دارای کلیه اطلاعات مربوط به واقعه است.حتی علاوه بر مستند بودن عکس، جنبه های خبری ضعیفی نیز می توان در آن یافت. یعنی خبری مربوط به جمع شدن خانواده ای در یک مقطع زمانی و در یک محل خاص.
    شما ممکن است در کتاب های مختلف یا مقالات و حتی سخنرانی های متفاوتی به جای «عکاسی اجتماعی» با ترکیب «عکاسی مستند اجتماعی» برخورد کنید. اکنون شما می دانید که یک عکس خانوادگی نیز دارای جنبه های استنادی است. اما اصولا عکاسان اجتماعی از آن جایی که سعی دارند، کمترین تاثیرگذاری را بر موضوعی که از آن عکس می گیرند، داشته باشند. با استفاده از کلمه مستند در ترکیب «عکاسی مستند اجتماعی» تاکید بیشتری بر عدم دخل و تصرف خود در موضوع مورد عکسبرداری، دارند. این موضوع مهمی است که اختلاف و روشهای متفاوتی را در میان عکاسان برجسته اجتماعی در طول ده ها سال به وجود آورده است.
    به طور کلی، عكس اجتماعي به عكسي گفته مي شود كه موضوعات و اهداف اجتماعي در آن داراي حاكميت و قدرت بيشتري باشند . با این تعریف و برای درک بیشتر آن به مثالی که در آغاز ذکر کردیم بر می گردیم، همان عکسی که شما از خانواده خود گرفته اید. عکسی که شما گرفته اید دارای وجوه استنادی بود. همچنین این عکس مربوط به یک موضوع اجتماعی است. یک خانواده که بخشی از یک جامعه است. حتی گفتیم که این عکس دارای وجوه خبری نیز هست. اما چه تفاوت هایی در بین این نگرش ها به یک عکس واحد وجود دارد؟ این تفاوت ها در اصول نیست. چرا که هر عكسي به دليل مستند بودن داراي وجوه خبري نيز هست . البته اين خبر مي تواند داراي بخش هاي مختلفي از يك جامعه و داراي ارزشهاي متفاوت خبري براي افراد باشد. مثلاً يك عكس خانوادگي اطلاعات خبري بسيار محدودي براي افراد خاصي در خود دارد كه به جهت ارزش گذاري ممكن است اصلاً براي ما به عنوان خبر مطرح نشود. عكسهاي مستندي كه داراي ارزشهاي خبري قويتري هستند و اين اخبار از نظر عموم مردم به عنوان خبر پذيرفته مي شود به سمت عكس هاي خبري سوق مي يابد و عكسهايي كه اين پذيرش عمومي را نمي يابند عكسهايي هستند كه در شكل استنادي آنها هيچگونه شكي وجود نخواهد داشت .
    عموماً عكس هاي خبري داراي زمانهاي كاربردي محدودتري نسبت به عكسهاي اجتماعي و به طور كلي عكسهاي مستند هستند . عكسهايي كه لايه هاي نهان يك جامعه، افراد و مسائل آنها را مطرح مي كنند، مسلماً داراي ارزشهاي زماني هستند اما داراي محدوديت كاربردي در يك زمان مشخص نيستند.
    بیایید با چند مثال بهتر به این تفاوت بسیار ظریف بپردازیم. فکر کنید شما مجموعه ای از عکس هایی مربوط به یک اردوگاه مهاجرین افغانی تهیه کرده اید. این مجموعه به نوبه خود مجموعه ای است مستند. از طرف دیگر موضوع این مجموعه به مسائل انسانی و اجتماعی برمی گردد. بنابراین، مجموعه شما مجموعه ای است که در شاخه عکاسی اجتماعی جای می گیرد و اگر مجموعه شما با حمله نظامی آمریکا به افغانستان همزمان گردد. همین عکس ها می توانند وجوه خبری بیشتری به خود بگیرند. و دارای کارکردها و کاربردهای خبری نیز باشند.
    به عبارت ديگر كلمه ي مستند مي تواند به هر عكسي كه توصيف حقيقي واقعيت باشد اطلاق شود چه اين عكس داراي كاركردهاي خبري بيشتر باشد يا داراي جنبه هاي اجتماعي بيشتر باشد .
    نگاهي به پيشينه عكاسي اجتماعي
    با آشکار شدن توانایی های عکاسی در اواخر قرن نوزدهم، شاخه ای از عکاسی که به عنوان «عکاسی اجتماعی» شناخته می شود، به وجود آمد. قبل از این زمان نیز عکس هایی با موضوعات اجتماعی گرفته می شدند اما این کوشش ها دارای یک وضعیت مستمر و مشخص نبود. شايد از اولين افرادي كه به اين موضوعات پرداختند بتوان از «اوكتاويوس هيل» و «رابرت آدامسون» نام برد. آنها در سال 1845 از كارگران عكاسي مي كردند. موضوعي كه حتي در سالهاي 1990 نيز توسط عكاسان امروزي مثل «سباسيتائو سالگادو» تکرار شد. مثلاً عكاسي به نام «هنريك تونيز» از افرادي متعلق به طبقات مختلفي از جامعه در سالهاي 1903 تا 1956 در استوديو خود عكاسي مي كرد. این نوع عکاسی حتی به کشورهای مختلف و در گوشه و کنار دنیا نیز سرایت کرد. آمریکای جنوبی، اورشلیم، بیروت و ... توسط عکاسان مختلف عکاسی شد. حتی این نوع عکاسی با نوعی از عکاسی توریستی، هم آمیختگی هایی داشتند و از یکدیگر جدا نبودند. حتی تعداد زیادی از این عکس ها در مجلات و نشریه های مختلف چاپ می شدند.
    از سال 1860 يك كمپاني به نام آندروود اند آندروود عكاساني را به سراسر دنيا گسيل مي داشت تا از شرايط زندگي اجتماعي مردم عكاسي كنند. عکس هایی از لباس ها، خانه ها، رسوم سنتی آنها و ... از سال 1871 به بعد حتي عكسهاي اجتماعي توسط جامعه شناسان مورد استفاده علمی و تحقیقاتی قرار گرفت .
    از این رو به کار گیری عکس های اجتماعی در مطبوعات از سال 1850 شروع شده بود و عکس ها در کنار مسائلی که بیشتر مربوط به علم جامعه شناسی بود، به کار گرفته می شدند. به تدریج به کارگیری این عکس ها در مطبوعات شکل پروژه ای به آنها داد و عکاسان بر روی یک موضوع به صورت متمرکز کار می کردند. «ژاكوب ريس» از اولين كساني بود كه در امريكا به روي موضوعات اجتماعي كار كرد . او برای پلیس کار می کرد و برای اثبات اطلاعاتی که گرد آوری می کرد، از دوربین عکاسی استفاده کرد.
    سالها بعد «لوئيس هاين» در آمريكا و «آگوست ساندر» در اروپا از كارگران در حال كار عكاسي كردند و از آنها تصاویر پرتره گرفتند. در سال های 1931 به بعد پروژه مشهور F.S.A که مربوط به اداره کل حفاظت مزارع بود شکل گرفت. آنها جهت تحقیق در مورد شرایط کاری و زندگی کشاورزان و مزرعه داران آمریکا به عکاسان ماموریت های عکاسی می دادند و توانستند از این پروژه حدود 270000 عکس به دست آوردند. افرادی نظیر «آرتور روتشتاین» و «دورتالانگ» و «مارگارت بروک وایت» از عکاسانی بودند که در این پروژه شرکت داشتند. در حدود 30 عکاس با این پروژه همکاری می کردند و این پروژه به بهترین پروژه عکاسی اجتماعی آن سالها تبدیل شد. البته روسای F.S.A تاكيد داشتند که منظور آنها تهیه عکس های هنری نبوده و بیشتر بر جنبه های اجتماعی، اطلاعاتی و استنادی این پروژه تاکید داشته اند. با بکارگيري مستمر عکس هاي اجتماعي از اواخر سالهاي 1930 به بعد در مجلات و نشرياتي مانند لايف اين عكسها داراي شخصيتي مستقل شدند. شخصیتی متفاوت از عکس های توریستی و سیاحتی و یا حتی پرتره اما در برگیرنده تمامی جوانب این نوع از عکاسی نیز بودند. با گسترش و به کارگیری عکس در مجلات از طرفی و نفوذ و گسترش مجلات در زندگی مردم، عکاسی اجتماعی زیر شاخه دسته بندی کلی تری با عنوان عکاسی مطبوعات قرار گرفت كه شامل عكاسي خبري نيز مي شد .
    جنگ جهانی دوم در سال های 1940 تا 1945 به این روند رو به رشد کمک کرد. هر چند در زمان جنگ، عکاسی جنگ یا گزارش های مصور جنگی، بخش عمده ای را به خود اختصاص داده بود اما با پایان یافتن جنگ، عکس های اجتماعی و گزارش های تصویری مبتنی بر موضوعات اجتماعی بار دیگر جایگاه رو به رشد خود را در مجلات پیدا کرد. این روند تا دهه 1970 ادامه یافت و عکاسی تحت تاثیر اشکال جدیدی از رسانه های ارتباطی قرار گرفت.
    شيوه هاي انجام يك پروژه اجتماعي
    بهترین شیوه برای انجام یک پروژه اجتماعی این است که ابتدا در مورد موضوعی که می خواهید در مورد آن عکس برداری کنید، تصمیم بگیرید. این تصمیم گیری باید از یک علاقه مندی شخصی سرچشمه بگیرد. چنانچه شما به موضوع خود علاقه مند نباشید، موفقیت در انجام کار غیر قابل پذیرش است. شما می توانید از مراحل مختلف ساخت یک بنا تا زمانی که افراد مختلف در آن مستقر می شوند، عکاسی کنید. به طور مسلم شرایط چنین پروژه ای که حتما نگرش های اجتماعی نیز در آن حضور خواهد داشت، متفاوت است از نحوه انجام مراسم کفن و دفن در یک شهر.
    اولين مرحله يافتن يك موضوع اجتماعي است. که سخت ترین مراحل شروع یک پروژه است. البته این موضوعات می توانند در یک چشم بر هم زدن به ذهن ما خطور کنند اما به هر حال برای رسیدن به چنین مرحله ای باید تمرین و تجربه های زیادی در نحوه انتخاب موضوعات اجتماعی انجام دهید.
    دومين مسئله در شروع یک پروژه عکاسی اجتماعی بعد از انتخاب موضوع مسئله آشنایی و گردآوري اطلاعات يا به عبارتي بخش تحقيقات در آن زمينه است كه مي تواند به دو صورت تحقیقات ميداني و تحقیقات نظري انجام شود. مثلاً فکر کنید که می خواهید از تمامی عکاسان شهر خود پرتره تهیه کنید. پس از انتخاب چنین موضوعی باید شروع کنید به گردآوری اطلاعات در مورد عکاسان شهر. یعنی آنهایی که در حال کار هستند و کسانی که کار عکاسی را کنار گذاشته اند و... به همین دلیل باید شروع کنید به جمع آوری اطلاعات میدانی. اطلاعاتی که دسته بندی و طبقه بندی نشده اند و در میان مردم پخش است و باید شما آنها را از طریق گفتگو، مصاحبه، دیدار از عکاسی ها و .... جمع آوری کنید. از طرف دیگر رجوع به منابع نظری مانند کتاب، مقالات و ... در مورد عکاسی و عکاسان شهر شما می تواند جنبه های بسیار ناشناخته ای را از این موضوع برای شما آشکار کند.
    در مورد موضوع حتما باید دارای اطلاعات درستی باشید تا بتوانید با جوانب مختلف آن برخورد کنید و دیدگاهی درست و منطقی در مورد موضوع خود داشته باشید. در چنین شرایطی است که شما می توانید راحت تر احساس خود را در عکس هایتان بروز دهید. این اطلاعات نحوه برخورد شما با جوانب مختلف موضوع را سامان می بخشد.
    سومين مسئله اين است كه براي پروژه خود يك طرح كاري تهيه كنيم و بر اساس اين طرح عكس هاي مهم و نقاط عطف پروژه خود را مشخص كنيد . طرح شما باید دارای ساختار اصلی پروژه و موضوع شما باشد و وجوه مختلفی از موضوع را بنمایاند. آیا می توانید در مورد کودکان زیر 12 سالی که در کارگاههای آهنگری کار می کنند طرحی را پایه ریزی کنید؟ آیا در طرح شما، محل زندگی آنان نیز به عنوان بخشی از پروژه وجود دارد یا خیر؟ یکی از وجوه دیگر این پروژه می تواند این باشد که آنها درآمدهایشان را چگونه هزینه می کنند؟ و وجوه بسیار متفاوت دیگر که شما می توانید در طرح خود به آن بپردازید.
    چهارمين مرحله پس از طراحي روند تكاملي پروژه است كه بايد ذهن خود را آزاد بگذاريم و شروع به عكاسي تعداد زيادي عكس كنيم . سپس از میان این عکس ها می توانید، تعدادی عکس برگزینید و در مجموعه خود به کار ببرید. این روش کمک می کند تا شما با زوایای ناشناخته ای از موضوع خود آشنا شوید. زوایایی که حتی در هنگام تهیه طرح از نظر شما دور مانده اند. در جريان مراحل عكاسي مي بايست دائماً عكسهاي خوب را جدا كنيد و روند در كنار هم قرارگيري آنها را مد نظر قرار دهيد . این روند می تواند با اضافه شدن عکس های جدید و بهتر، تغییر کند و به طور دائم به سمت غنی تر شدن پیش برود. حتما در نظر داشته باشید که بینندگان عکس های شما، آنها را در کنار هم می بینند، در ذهن خود مقایسه می کنند و پس از دریافت، با برداشتی که از عکس های شما دارند، به ترتیب به جلو می روند.
    حتماً از بين تمام عكس های زیادی که می گیرید، فقط تعدادي عكس خوب و قابل استفاده در ساختار پروژه تان خواهيد داشت و قابل بکارگیری در مجموعه تان است. تعدادی از عکس های مجموعه شما باید حتما در بی خبری کامل سوژه و موضوع گرفته شوند. این عکس ها به ایجاد حس مستند بودن بسیار کمک می کنند. آیا شما می توانید به نحوی که این حس از عکس های شما گرفته نشود، صحنه ای را که می خواهید از آن عکس بگیرید، آماده کنید. مثل جابجایی در اشیا، ایجاد شرایط خاص برای موضوع دادن پزهای مناسب به موضوعات انسانی و...
    در عکاسی اجتماعی و خبری جایی برای آدمهاي خجالتي وجود ندارد. باید آدمی ساس و نكته سنج نسبت به اتفاقات کوچک ولی قابل توجه باشید و از خود واکنش نشان دهید و خود را با هر موقعیتی تطبیق دهید. دوربین شما همیشه باید آماده باشد.
    ابزار و وسايل عكاسي مستنى اجتماعي :
    برای حضور در میان مردم بهتر است روشی را انتخاب کنید که کمترین جلب توجه را به خود معطوف کند. دوربین، خود به تنهایی می تواند باعث جلب نگاه ها و توجه مردم به سمت شما باشد. بنابراین، داشتن وسایل اضافی و ابزاری که باعث تشدید این موضوع می شوند، کار شما را دشوار می کند. داشتن یک دوربین 35 میلیمتری با یک لنز زوم با فواصل کانونی میانی مثل 70-35 میلیمتری می تواند شرایط خوبی را برای شروع تهیه عکس های اجتماعی فراهم کند.
    مهمترین مسئله حضور در میان مردم است. افراد عادی، ناخوادگاه و به راحتی می توانند ترس و تزلزل را در شما حس کنند و در چنین شرایطی حتما جنبه دفاعی به خود می گیرند. اگر شما به کار و تجربه ای که انجام می دهید، ایمان و اطمینان داشته باشید، آنها نیز این را دریافت کرده و با شما همراه خواهند شد. با مردم مودب باشید و اگر راضی نبودند که موضوع عکس شما باشند حتما این مسئله را در نظر گرفته و رعایت کنید. ایجاد ارتباط مناسب با افراد مختلف، روش های گوناگونی را می طلبد که در هنگان تجربه های اولیه شما، به دست خواهد آمد. از عکاسی کردن از مردم هراس نداشته باشید آنها پدران، برادران، خواهران و یا مادران شما و یا دوستان و همشهریان شما هستند. رعایت احترام و ادب از جانب شما بزرگترین پشتوانه شماست.
    وسایل مورد نیاز:
    1- دوربين 35 ميليمتري
    2- يك لنز زوم با فواصل كانوني 35 تا 70 ميليمتر
    3- فلاش
    تمرین:
    از کوچه، بازارچه نزدیک به محل زندگی خود شروع کنید. از مردم عکس بگیرید و سعی کنید در عکس های خود شخصیت، شغل و شرایط کاری و زندگی این افراد را به تصویر بکشانید.
    یک فرد، یک شغل یا یک موضوع اجتماعی را انتخاب کنید و بصورت پروژه ای و مکرر از آن عکس تهیه کنید. و پس از انتخاب عکس های برتر مطالبی را یادداشت نمایید. و با مجموعه خود همراه کنید.
    یکی از صنایع دستی و هنر های سنتی شهر خود را در نظر بسلامظد و از آن مجموعه عکس تهیه کنید.
    یکی از آداب و رسوم مربوط به شهر محل زندگی خود و یا آداب و رسوم ملی کشورتان را انتخاب کنید و از انجام مراسم و چگونگی شکل گیری این آداب عکس و مطلب تهیه کنید .
    یک کاربر از این پست تشکر کرده است : mohammadgharalo

موضوعات مشابه

  1. نخستین های عکاسی در ایران
    توسط secret در انجمن عکاسی
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: 3rd January 2009, 11:54
  2. آموزش سلامت جنسی در مدارس
    توسط Admin در انجمن پيش دبستاني (5 تا 8 سال)
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 1st January 2009, 07:24
  3. عکاسی دیجیتال در سفر
    توسط secret در انجمن عکاسی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 26th December 2008, 16:34
  4. هراس اجتماعی در نوجوانان
    توسط shahpoor در انجمن جوانان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 26th August 2008, 13:29
  5. روان شناسی اجتماعی
    توسط Admin در انجمن گرایش های علوم اجتماعی
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 10th August 2008, 04:23

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما
دوستان ما
ما در شبکه های اجتماعی

پاتوق یو یکی از قدیمیترین سایت های ایرانی به 6 سال سابقه فعالیت می باشد. انجمن های سایت دارای مطالب متنوع و جامعی در تمامی زمینه می باشد. و البته در پرتال سایت شما همواره جدیدترین نرم افزار ، بازی و انمیشن های روز را با لینک مستقیم می توانید دانلود نمایید.