^ بازگشت به بالا
دانلود english 4 you آموزش یوگا به زبان فارسی آموزش زبان english today
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

اموزش کامل مرحله نیاما


  1. #1

    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    نوشته ها
    39,636
    تشکر
    378
    تشکر شده : 19,710
    McAfee Firefox Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    66371334
    پیش فرض اموزش کامل مرحله نیاما
    نیاما : به معنی قانون رعایت کردن هاست که شامل انضباط فردی می شود و بیشتر مربوط به خود فرو میباشد در حالی که یاما مربوط به فرد و روابط آن با دیگران می باشد . نیاما دارای پنج مرحله زیر است :

    1 - سوچا ( sattcha ) - تطهیر و پاکیزگی

    2 - سان توشا ( santosha ) قناعت و خرسندی

    3 - تاپا ( tapa ) ریاضت و شور واشتیاق

    4 - سوادهایا ( savadhaya ) پروردن و تربیت خویشتن

    5 - ایشوارا پرانیدهانا ( ishvara ) تسلیم کامل به خداوند


    ادامه دارد......

  2. #2

    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    نوشته ها
    39,636
    تشکر
    378
    تشکر شده : 19,710
    McAfee Firefox Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    66371334
    پیش فرض
    سوچا ـ تطهیر و پاکیزگی



    پاکی درون و انظباط فردی که اگر هشت مرحله یوگا را به درخت تشبیه کنیم یاما ریشه و نیاما به مثابه تنه درخت محسوب می گردد .

    پاکیزگی و پاک سازی به دو صورت بیرونی ( ذهن ) و درونی ( بدن ) انجام میشود . در مورد پاک سازی ذهن و تکنیک های مربوط به آن را در بخش آموزش یاما مفصل بحث شده است .



    پاک سازی خارجی شامل :

    1 ـ پاک سازی اندیشه و سخن

    2 ـ پاک سازی خوراک

    3 ـ پاک سازی و پاکی مکان می باشد



    پاک سازی بدن که شامل شستشو و نظافت بدن در بیرون و درون استکه بخش بیرونی بدن همان نظافت و بهداشت و حمام گرفتن است اما پاک سازی داخلی بدن شامل6 مورد است . این تمرینات برای پاکسازی بدن از سموم و تامین سلامت و ایجاد تعادل در بدن مورد استفاده قرار می گیرد .



    شش تمرین برای نظافت داخلی بدن عبارتند از :



    1 ـ نتی neti

    روش تمیز کردن مجرای تنفسی میباشد که یک روش آن پاک سازی با آب و نمک است .

    2 ـ دهاتی dhauti

    این روش برای پاک سازی اندام درونی بدن است که از دهان تا مخرج را پاکسازی میکند،که خود شامل 4 دسته تمرین می باشد که یکی از آن ها تمرینی برای پاکسازی معده است بدین صورت که آب نمک رقیق و گرم را با انگشت زیر زبان میگذاریم و سپس از دهان خارج می کنیم . این تمرین یکی از بهترین تمرینات برای تنگی نفس و آسم، است و نیز برای طحال و معده مفید میباشد .



    3 ـ نولی nauli

    نولی حرکت چرخشی عضلات تو و بیرون است که یکی از ماساژهای خوب برای معده و مقاوم کردن آن میباشد .



    4 ـ باستی basti

    پاک سازی روده ها، که بوسیله کنترل عضلات مقعد انجام میشود .



    5 ـ کاپالابعاتی kapaibhati

    کاپالابعاتی یکی از تمرینات تنفسی است که باعث پاک سازی مجرای تنفسی، قسمت جلوی مغز که به وسیله تنفس انجام میگیرد .



    6 ـ تراتاکا tratka

    خیره شدن از طریق چشم ـ یکی از انواع تراتاکا با شمع است .



    به طور کلی آساناها با پرانایام را که در کنار هم قرار می دهیم باعث می شود که درون ما پاک شود و سمومی که در بدن بدن جمع شده بیرون رانده شود .

    و اما پاک سازی ذهن که در بخش یاما گفتیم شامل خشم و طمع و حسادت و کینه و خودستایی و قدرت طلبی است که در بعضی مواقع این عوامل مانع بزرگی محسوب می شوند .

    یکی از راه هایی که می توان با آن ناپاکی ذهن را کم کنیم ذکر گفتن و تکرار نام های مقدس و دعا کردن است به خصوص دعاهای به موقع که به سنگ هم اثر می کند چه رسد به انژی های ظریف .به طور کلی با دعا کردن باعث ارتعاشات مثبت زیادی می شویم .

    درک موقعیت ذاتی خودمان و توجه به رابطه عاشقانه با خداوند که حکایت همان ذره ای است که فقط در سکوت تجربه می شود .

    پاک سازی یاس و نا امیدی را از بین می برد و به تدریج اضطراب را کاهش داده و هرچقدر با واقعیت خودمان بیشتر روبرو شویم بهتر می توانیم این کار را انجام بدهیم در واقع این کار نیاز به یک شهامت و شجاعت دارد و پی در پی می روند و بعد از مدتی ذهن خالی و پاک شده آماده مدیتیشن میشود .



    یک راه این است که در سکوت قرار بگیرم که این کار باعث میشود چشم ما به طور نا محدود باز شود و آماده می شویم وارد معبد وجود خود شده خود واقعی را در آینه وجود مشاهده بکنیم .





    پاکی خوراک

    یکی از مراحل خیلی مهم در یوگا می باشد

    در طول روز آیا از خود سوال کرده اید که چه می خورید ؟ و چگونه می خورید ؟

    لقمه غذایی که مصرف می کنیم باید با توجه به این نکته باشد که این غذا برای سیر شدن بدن و حیات داشتن بدن است و در اصل غذا برای بدن است نه بدن برای غذا، کنترل غذاها و نخوردن چیزی مابین غذاها و چیزی که حجم زیاد داشته باشد و در واقع غذا باید مقوی، مغزی، متعادل کننده و انرژی دهنده باشد .





    ومیتاهارا یعنی اینکه :

    4/2 معده پر از غذا، 4/1 پر از آب 4/1 پر از هوا جایی برای گازها و تبادل مایعات و چگونگی غذا خوردن شخص منش و شخصیت او را ایجاد می کند ، و اما چگونه خوردن غذا که باید نه زیاد نه کم به موقع و با آرامش و آگاهی از خوردن و جویدن غذا باشد . در ارتباط با غذا بدن انسان را بررسی می کنیم که از دو قسمت تشکیل شده است .



    1 ـ بدن زمخت 2 ـ بدن لطیف

    بدن زمخت شامل شامل گوشت پوست و استخوان است و عناصر تشکیل دهنده آن 1 ـ خاک 2 ـ آب 3 ـ آتش 4 ـ هوا 5 ـ اتر میباشد .

    بدن لطیف عبارت است از :

    1 ـ ذهن و افکار که همان حرکت ذهن است و زمانی که خالی است و چیزی در آن نیست می توانیم مشاهده کنیم که انبار اطلاعات ما میباشد و خالی کردن آن سخت است .

    2 ـ شعور

    3 ـ منیت کاذب

    و در پاک سازی ذهن باید این ها را پاک بکنیم ذهن اطلاعات را جمع و از طریق مغز به بدن پخش می کند .

    نوع و کیفیت غذا مستقیماً روی بدن و ذهن اثر می گذارد و هر چیزی که شما می خورید آگاهی دارد و شعور دارد و زمانی که گیاهان و مواد غذایی را با قابلیت های مختلف مصرف میکنید در اصل آگاهی آن گیاه را مصرف می کنید .





    خوراک چگونه جذب بدن میشود ؟

    هر غذا غذا سه قسمت دارد .

    1 ـ قسمت زمخت

    2 ـ قسمت متوسط آن

    3 ـ قسمت لطیف



    قسمت زمخت هر غذا دو بخش دارد جامد و مایع که جامد به صورت مدفوع و مایع به صورت ادرار دفع می گردد .

    قسمت متوسط غذا به دو بخش جامد که تبدیل به گوشت،عضله، پوست و استخوان و مغز استخوان که تبدیل مایع تبدیل به خون تقسیم میشود .

    اما قسمت لطیف به انژی حیاتی و پرانا و فکر و در واقع لطیف ترین چیزی که می خوریم تبدیل میگردد



    یک جمله از اشو : زندگی را در خط افقی خلاصه نکن از گور تا کور

    در ارتباط با افرادی که از آن ها غذا می گیریم به آن ها وابسته می شویم .

    سانیاسها ( نام یک قوم ) از یک خانه ده بار غذا نمی گیرند از خانه های مختلف در شهر می گیرند چرا که وابسته نشوند چون این افراد هیچ تلاشی برای مادیات و زندکی خود نمی کنند .

    یکی از روش هایی که در بین دراویش و صوفیان متداول است استفاده از کشکول است که با آن گدائی می کنند و با این کار در واقع منیت کاذب خودشان را از بین می برند .



    ارتباط گونه ها و به طور کلی وجود انسان از سه گونه پیچیده است .

    1 ـ گونه نیکی سات وا satva

    2 ـ گونه شهوت راجاس ragas

    2 ـ گونه تاریکی تاماس tamas



    که این سه گونه با هم مخلوط شده اند



    1 ـ کیفیت گونه سات وا ، سبک و روشن است .

    2 ـ گونه راجا که طبیعت و عالم هستی روی این گونه می چرخد و خیلی داینامیک است و باید همین طور باشد چرا که عالم روی این گونه می چرخد .

    3 ـ گونه تاماس که ناآگاهی و جهل و تاریکی است و پر خواب و تنبل .

    کسانی که در گونه راجا قرار میگیرند آدم هایی هستند که هیجان در آن ها زیاد است و افرادی که تاماس هستند پرخواب و بدبین و منفی باف و پر خوراک هستند که ما با غذاها مستقیماً روی آنها تاثیر میگذاریم .



    غذاها نیز در سه گروه قرار می گیرند :

    گروه یک :

    شامل میوه جات آبدار و شیرین و سبزیجات و لبنیات و شیر و ماست و تمام جوانه ها که پیوسته زنده میباشند .

    گروه دو :

    شامل غلات نشاسته و گوشت میباشد. خوراکی هایی که نمک زیاد دارند و میوه های نارس و غذاهای فریزری .

    گروه سه :

    مواد مخدر مشروبات الکلی غذاهای کنسرو شده و ادویه زیاد و قهوه که اعتدال در هر چیز انسان را بر هم می زندد و افراط در آن ها باعث رنجور شدن میشود .

    نه چندان بخور که از دهانت برآید نه چندان که از ضعف جانت بر آید

    گوشت و مصرف آن به عنوان غذا :

    هر حیوانی را که می کشیم یک سری مشکلات در بدن خود ایجاد میکنیم . در ابتدا چون می ترسد همزمان با ترس ترشحات سموم در بدن آن شروع می شود و وارد جریان خون گشته و وارد گوشت حیوان می شود که با خوردن آن اضطراب و ترس دائماً با مصرف آن وارد بدن ما میشود .



    یک سخن از حضرت علی شکم خود را گورستان حیوانات نکنید .





    غریزه شعور حیوان در 4 مرحله است :

    1 ـ خوردن 2ـ خوابیدن 3 ـ تولید مثل کردن 4 ـ دفاع کردن



    گیاهان سه تای اول را دارند و به ندرت از خودشان دفاع می کنند و انسان طبیعتاً این 4 خصلت را دارد . گوشت انسان را وحشی می کند و توحش ایجاد می کند .

    علاوه بر تمام مسائل گفته شده وقتی که یک موجود را به خاطر ارضاء خودمان از بین می بریم سیر تکاملی آنرا عقب و جلو می اندازیم و نکته جالب این است که حیوانی را که خودمان پرورش داده ایم قادر به خوردن گوشتش نیستیم . در مورد گیاهان هم همینطور است ولی چون آگاهی انسان به سلسله مراتب انسان ، حیوان ، گیاه است بنابراین انسان ناچار است از گیاهان تغذیه کند .

    کسانی که ظریف هستند میوه افتاده را می خورند چرا که دوست ندارند میوه را بچینند و آنچه را افتاده برای مصرف استفاده می کنند .



    روده انسان دراز است و در موقع مصرف گوشت باید ساعت ها گوشت در روده بماند تا دفع گردد که ایجاد سموم می کند در صورتی که حیوانات گوشت خوار دارای روده های کوچکی هستند پس انسان باید متناسب با وضعیت بدن خود تغذیه کند .

    یکی از روش های خوردن ترکیب پروتئین با سبزیجات است و ترکیب پروتئین با نشاسته سنگین است و ایجاد چربی می کند خام گیاه خواری باعث از بین رفتن سموم از مفاصل می شود و در این باره سیستم جذب و دفع هم حائز اهمیت است کسی که یوگا می کند دچار یبوست نمی شود .



    یک روش و یک مثال برای خوردن

    صبحانه طلا ـ ناهار نقره ـ شام مس است .

    بخش آخر پاکی ذهن که سوچا است در مورد پاکی مکان است .

    مکانی که در آن زندگی می کنیم باید آرام باشد آلودگی صوتی نداشته باشد . مکانی که زندگی می کنیم باید دور از آلودگی و تمیز و پاکیزه باشد و مرتب در پاکیزگی و بهداشت و مرتب داشتن آن تلاش نمائیم .

    یک تمرین برای این مرحله

    یک هفته تفکر در خوردن و آگاهی از مواد غذایی که مصرف می کنیم .


    ومیتاهارا یعنی اینکه :

    4/2 معده پر از غذا، 4/1 پر از آب 4/1 پر از هوا جایی برای گازها و تبادل مایعات و چگونگی غذا خوردن شخص منش و شخصیت او را ایجاد می کند ، و اما چگونه خوردن غذا که باید نه زیاد نه کم به موقع و با آرامش و آگاهی از خوردن و جویدن غذا باشد . در ارتباط با غذا بدن انسان را بررسی می کنیم که از دو قسمت تشکیل شده است

  3. #3

    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    نوشته ها
    39,636
    تشکر
    378
    تشکر شده : 19,710
    McAfee Firefox Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    66371334
    پیش فرض
    سان توشا ـ قناعت و خرسندی

    قناعت و خرسندی

    قناعت همان اصل توانگری است . در واقع تقویت احساس درونی خرسندی نیز میباشد . به طور کلی یکی از ویژگی های ناپاکی ذهن ناخرسندی و نارضایتی است

    زمانی که ما نارضایتی داریم و از ان که داریم خرسند نیستیم بزرگترین آگاهی را از دست می دهیم و هر چیزی را که در واقعیت زندگی خودمان وجود دارد بپذیریم در آن صورت قناعت و خرسندی را راحت می پذیریم .

    تا زمانی که چیزی که برای ما خوشایند است به سوی خودمان جذب کرده و زمانی که برای ما خوشایند نیست دفع می کنیم .

    در افراد و میان انسان ها افراط و تفریط را می توان مشاهده کرد و باید سعی کنیم اشیاء و لوازم و آنچه را به شکل طبیعی به آن نیازمند هستیم جمع کنیم چون این یک عادت قدیمی ذهن است که همه چیز را می خواهد و باید یادمان باشد .

    هرکسی هر دانه ای بکارد سبز میشود و در واقع آنچه را قرار است به سوی ما بیاید خود می آید نباید تلاش بیهوده نمود به خصوص در بدست آوردن اموال که در نهایت یک شادی کوتاه می دهد و در یوگا از راهکارهایی که از ریشه پاکسازی میکند استفاده می کنیم و علت همه این ها را پیدا می کنیم و در نهایت می خواهیم رنجمان را کم کنیم .

    یک تعریف قناعت از تائو : " قناعت یک قانون گذار بشریت است ."

    قناعت به این معنی است به آنچه بیش از نیاز شماست و احتیاج به مهمان نوازی و بقای خودتان و فامیلتان و مستخدم است جمع نکنید چون بیش از این شما را آزار می دهد .

    قناعت اصل توانگری است .

    قناعت نگهبان فکر و رهای است .

    و شهدی گواراتر و آرام بخش تر و خنک تر از آن وجود ندارد و خنکی آن آتش مهیب و ویرانگر خواسته ها را خاموش می کند .

    قناعت از دیدگاه بزرگان :

    قناعت ریشه شادی است .

    قناعت ثروت حقیقی است .

    قناعت گنج درونی و ثروت بی پایان است .

    خرسندی و قناعت بهترین است .

    انسان خرسند و قانع هر جا قرار گیرد ثروت خود را با خود میبرد .



    افرادی که طمعکار هستند صبح تا شب به دنبال بدست آوردن پول هستند و در اثر افراط در این کار دچار سرگردانی می شوند و همچنین ممکن است دارای شهوت زیاد شوند و سیگار استفاده کنند و طعم آرامش را زمانی که گونه شهوت غالب است نمی توان تجربه کرد و آرامش را در گونه نیکی می توان تجربه کرد . و ثروت خیلی وسوسه انگیز است کسانی که برده امیال مادی می شوند اسارت ماده آن ها را رها نمی کند و ثقل و سنگینی آن باعث می شود که انرژی انسان به سمت ماده و پائین کشیده شود .


    قناعت در کلام

    کم صحبت کردن ـ جر و بحث نکردن ـ سکوت ـ زبان جویندگان معنویت و روحانیت سکوت است .

    قناعت در عمل

    دزدی نکردن و زنا نکردن ، نداشتن رابطه نا مشروع ، عدم خشونت ، نداشتن امیال منفی و شیطانی و بخشش کسانی که ما را آزاد داده اند. .

    تمام بزرگان ما گفته اند که رابطه نا مشروع نکنید چرا که گونه جهل و نادانی را زیاد میکند چرا که ما انسان ها مثل حیوانات نیستیم شان و منزلت انسان اجازه نمی دهد و عمل نامشروع ذهن را نا آرام می کند چرا که باعث دروغ گفتن، کلک زدن و مهمترین چیز که از دست دادن انرژی حیاتی است می شود .



    قناعت در فکر

    به وسیله 5 حس و در یک ذهن با بیرون ارتباط برقرار میکینیم و در واقع لذت از طریق حواس کامل می شود اگر بتوانیم لذتی را که از خاموش کردن امیال و شهوات بدست آورده ایم لذت واقعی 16 برابر خواهد شد .

    و مولانا خوب می گوید

    اگر ترک لذت و بدانی لذت نفس لذت نخواهد برد

    یک تمرین برای این بخش

    توجه به این مسئله که چه زمانی احساس خشنودی و قناعت می کنید مهم است یک یادداشت برای خودتان داشته باشید زمانی که هدیه دریافت کرده اید یا در لحظه شادی قرار رفته اید و مشاهده این شادی و قناعت .



    قناعت و آرامش داشتن باعث می شود که ارتعاشات خوب پیدا کنیم و دیگران را تحت تاثیر قرار بدهیم بررسی خواسته ها و اینکه خواسته های ما مهم است و یا تا چه حد ضروری است ؟



    یک روزه قناعت

    در طول یک هفته خواسته های خودمان را کنترل کرده و از انجام خواسته ها و خرجهایی که باید در طول یک هفته باید داشته باشیم آگاه شده و صرف نظر می کنیم . در اخر هفته می بینیم که چه مقدار پس انداز کردیه ایم ؟ و 4/1 ان را کنار بگذارید .



    فرق بین شادی و شور و شعف

    شادی احساسی از رضایت است که در اثر رسیدن به خواستهای مادی پیدا میکنیم در حالی که سرور و شعف واقعی را زمانی میتوان تجربه کردکه به حقیقت رسید وحقیقت پایدارکه برای رسیدن به ان انسان باید صبور باشد.

    قناعت در عمل

    دزدی نکردن و زنا نکردن ، نداشتن رابطه نا مشروع ، عدم خشونت ، نداشتن امیال منفی و شیطانی و بخشش کسانی که ما را آزاد داده اند. .

    تمام بزرگان ما گفته اند که رابطه نا مشروع نکنید چرا که گونه جهل و نادانی را زیاد میکند چرا که ما انسان ها مثل حیوانات نیستیم شان و منزلت انسان اجازه نمی دهد و عمل نامشروع ذهن را نا آرام می کند چرا که باعث دروغ گفتن، کلک زدن و مهمترین چیز که از دست دادن انرژی حیاتی است می شود

    ادامه دارد...............

  4. #4

    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    نوشته ها
    39,636
    تشکر
    378
    تشکر شده : 19,710
    McAfee Firefox Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    66371334
    پیش فرض
    تاپاس ـ ریاضت و شور و اشتیاق

    ریاضیت و شور واشتیاق

    در واقع دیسپیرین ونظم است که باید خودمان داشته باشیم . تاپاس از ریشه تاپ tap به معنی بر افروختن سوختن درخشیدن و رنج بردن است و یعنی کوشش مشتاقانه و مستمر برای رسیدن به هدف در زندگی است و می توان گفت انسان در کنار تاپاس به دلیری رزانگی کمال صافی و سادگی دسترسی پیدا می کند.

    در این باره باید گفت برای هر هدف و خواسته ای باید ریاضت کشید و در مقابل باید بدانیم که ایا هدف ارزشمند و آگاهانه است ؟ و آیا ریاضت برای این هدف درست و صحیح است ؟

    به وسیله تاپاس شخص با کوشش آگاهانه و نابود کردن خواستها موانع را از سر راه خود برداشته و به خداوند نزدیک شده و در واقع جزء به کل نزدیک می شود .

    هرچه هدف مهم تر و بزرگ تر باشد ریاضت سخت تر و بزرگتر می شود و می توان گفت تاپاس کوشش آگاهانه برای بدت آوردن اتحاد نهائی با خداوند است .

    در واقع یکی از تعاریف یوگا همین است

    در عرفان خودمان همان فنا است که در اثر ان بقا ایجاد می ود و در واقع تاپاس به معنی کنار گذاشتن خواسته ها و حالات شرطی ذهن است که در نتیجه آن دریافت ها خیلی قوی می شود قدرت اراده قوی می گردد .

    در این راستا به نقش گورو یا یک معلم باید توجه داشت

    گورو یا پیر روحانی کسی است که ما را از تاریک به روشنایی نزدیک می کند چرا که او خود از تاریکی به روشنایی رسیده است .

    احترام به پیر واجب است و در واقع رابط ما با خداوند است پیرهایی که حضور فیزیکی ندارند به عنوان راهنما و الگو می توانند روشنگر راه ما باشدند ولی انسان برای رسیدن به آگاهی و قرار گرفتن در جهت صحیح احتیاج به یک پیر زنده دارد . خدمت کردن به پیر بسیار پاک کننده است .

    پیر آینه مرید است که در وی خدا را بیند مرید آینه پیر است که در وی او خو را بیند



    در واقع یک پیر بالاترین درجه اگاهی را در بین مردمان دارد در هند و در جامعه آنجا انسان هایی را با درجات آگاهی متفاوت می توان مشاهده کرد متاسفانه به خاطر کنار امدن با فقر به علت جهل و نادانی و نا آگاهی انسان های با درجات بسیار پایین از نظر آگاهی وجود دارند و در مقابل انسان هایی نیز وجود دارن که در بالاترین سطوح آگاهی هستند و می تئوان گووینداجی پیر زنده ویپاسانا را مثال زد که زمانی که پیر در کنار انسان قرار میگرد و حضور دارد . شما آرامش و سبکی را تجربه می کنید و او شما را خالی می کند و او تاریکی را پس می زند و به سوی روشنی هدایت می کند و می توان گفت تا پاس کوشش آگاهانه برای بسدت آوردن اتحاد نهایی با خداوند است . که اول با خودمان متحد می شویم و بعد لاز اتحد درونی با خداوند یکی می شویم . برای متحد شدن با خودمان باید ریاضت بکشیم .



    و تاپاس همان کوشش مشتاقانه برای هدف آگاهانه برای بدست آوردن اتحاد با خود خداوند است و همان منیت کاذب است که شناسایی می کنیم و حالات شرطی ذهن را باید رها کرد تاپاس قدرت اراده افزایش می دهد و به ما دیسپیرین و نظم می دهد .



    راه های بالا بردن اراده

    روزهای ساده ـ روزه آب ـ روزه میوه



    در رابطه با تاپاس

    رعایت سکوت

    وارد جرو و بحث بیهوده نشدن

    کلامی که جنجال برانگیز است کنترل و نباید به زبان آورد

    پرورش عادت تفکر و تعقل قبل از صحبت

    تصمیم گیری با درایت و سریع تصمیم نگرفتن



    درباره پاکسازی باید مشاهده کردن و آگاه بودن از نظاره خشم ـ حسادت ـ رقابت ـ کینه ـ بخل و حسد ـ غرض ورزی



    نق زدن یکی از عادات قدیمی ذهن است و در مورد تاپاس این نکته حائز اهمیت است و اغلب متوجه چیز خوب نمی شویم ولی نامرتبی را زود می بینیم و زیبائی و مرتب بودن را نمی بینیم باید یاد بگیریم که از دیگران ایراد نگیریم و باید بگوئیم که به من چه مربوط است که دیگران چه می کنند و در مورد دیگران کمتر فکر کنیم و انرژی خودمان را به خودمان معطوف کنیم .

    چون ذهن عادت دارد با این کار از خودمان دور می شویمپس باید از آگاهی از خودمان و آنچه انجام می دهیم داشته باشیم .



    انسان باید در فضایی که قرار می گیرد یک مدت فاصله قرار بگیرد و مشاهده کند زیرا وقتی فاصل گرفتید و یک مقدار فاصله ایجاد شد ذهن آرام میگیرد و به طور کلی ایجاد فاصله با موجودات کمک می کند که ما خوش باشیم .

    در مقابل جریان های مخالف ـ دشنام ها ـ تهدید ها و تهمت ها وقتی قرار میگیریم باید لبا اسلحه آرامش مقاوت کنیم .

    یک نکته مثبت در این مسئله وجود دارد سختی ها و فشارها انسان را به خود بیشتر می شناساند و فشار و سختی باعث می شود که آشغال های درون انباشته در ذهن و لایه های درونی بیرون بریزد و در واقع شادی در سطح فشار و سختی در عمق است زمانی که در سختی قرار گرفتیم خودمان را می شناسیم .



    یک گفته از کبید یکی از عرفای هند

    از کسی که شمار سرزنش می کند کلبه ای بساز که در بغل دست ما زندگی کند .

    سرزنش هنگامی باعث رنجش می شود که در ان بخش کمبود باشد و اگر از هرچیزی که در درون خود داریم مطمئن باشیم دیگر سرزنش اثری در ما نداشته و از کسی که ما را سرزنش و دشنام می دهد باید سپاسگذار خواهیم بود چرا که باعث رشد ما می شود.

    کسانی که دارای روحیه حساسی هستند با سرزنش کردن رنجیده می شوند که به علت خودبینی اشن است و رفتار و گفتار مغایر با علایق آن ها موجب رنجششان می گردد .

    یکی از نکات قابل ذکر تحت تاثیر قرار نگرفتن در مقابل احترام و پرستش وتعاریف و تمجید دیگران است که نباید از خودمان دور شویم البته قدر دانی کردن هنر است و همه ما احتیاج به توجه داریم ولی نباید تمایل زیاد به نام وشهرت افتخار داشته باشیم .


    ریاضت در سه گونه اثرات خاصی را ایجاد می کند .

    ریاضت در وجه بدنی به کلی که آزار بدنی ایجاد کند وجه نادانی و جهل ( تاماس ) را افزایش داده آن هایی که روی میخ راه می روند و کارهای خارق العاده انجام می دهند ریاضت در شهرت و نام و موقعیت "گونه راجاس" را تقویت می کنند .


    ریاضت در مرحله نیکی و ساتوا گونه است و باید در این مرحله خدمت به خود و دیگران را بدون انتظار پاداش انجام دهیم

    نق زدن یکی از عادات قدیمی ذهن است و در مورد تاپاس این نکته حائز اهمیت است و اغلب متوجه چیز خوب نمی شویم ولی نامرتبی را زود می بینیم و زیبائی و مرتب بودن را نمی بینیم باید یاد بگیریم که از دیگران ایراد نگیریم و باید بگوئیم که به من چه مربوط است که دیگران چه می کنند و در مورد دیگران کمتر فکر کنیم و انرژی خودمان را به خودمان معطوف کنیم

    ادامه دارد...........

  5. #5

    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    نوشته ها
    39,636
    تشکر
    378
    تشکر شده : 19,710
    McAfee Firefox Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    66371334
    پیش فرض
    سواد هیا ـ پروردن و تربیت خویشتن

    sva به معنای خود و خویشتن است adhyaya به معنی پروردن و تربیت است .

    به عبارت دیگر آشکار کردن بهترین هایی که در درون شما قرار گرفته است و ما باید کتاب درون خود را بخوانیم و برای اینکار نیاز به حضور ذهن و آگاهی داریم زمانی که شروع به مطالعه می کنیم و شروع به درک آفرینش ، خداوند ، همه موجودات همه اتم ها و ذرات هستی می کنیم و شروع به مطالعه خودمان و پی بردن به هستی و منشاء هستی که به خود شناسی منجرمی شود . در عرفان خودمان می گویند خودت را بشناس تا خدای خودت را بشناسی .



    مطالعه دقیق خود و پیوسته آگاه بودن بر عمل و عکس العمل خودمان و مشاهده حالات مختلف در شرایط مختلف و زمان بروز هیجان خوشحالی، ناراحتی و خشم و زمانی که عملی بر خلاف خواسته ما انجام شود باید نگاه کنیم ببینیم که چه حالتی از ذهن داریم که این اتفاق می افتد و چه حالاتی از ذهن در ما ایجاد می شود . در هنگام غمگینی عصبانیت شادی از خودمان سوال کنیم که چه چیزی از بیرون یا از درون ما را مجبور می کند که در نهایت هر کاری می کنیم ریشه آن در خودمان است .

    در زمان پاکسازی با خودمان خوش اخلاق باشیم .

    در موقع مطالعه متوجه می شویم که چه زمانی خشمگین عصبانی و ناراحت می شویم در واقع ارتعاشات ذهن به هم می خورد و این بازی ها تماماً مربوط به ذهن است .

    در زمان مراقبه زمانی که ناپاکی های ذهن را مشاهده می کنیم و تصویر یا چیزی را می بینیم یا صدایی می شنویم تماماً مربوطه به خودمان است در این مورد باید فقط شاهد باشیم تا زمانی که افکار منفی از اعماق وجودمان به سطح بیرون بریزد و سبک شویم .



    بزرگترین افسردگی ها و گره ها و عقده ها در لایه های ذهن باعث سختی می شود و زمانی که ذهن پاک می شود بدن نرم و لطیف می شود چرا که گره ها نمی گذارند انرژی های جاری را در بدن احساس بکنیم و زمانی ذهن پاک شد انرژی در بدن حس می شود که برای رسیدن به این مرحله باید:



    1 ـ ایمان 2 ـ پشتکار 3 ـ تمرین مداوم و مستمر



    را رعایت کرد که منجر به موفقیت و رسیدن به حقیقت می شود .

    نادانی را آغازی نیست ولی پایانی برای آن است .

    شعور و آگاهی و معرفت دارای آغازی است ولی پایان و فرجامی ندارد نامحدود است و همان طور که زنبور روی گل های مختلف می نشیند و شهد گل ها را می نوشد انسان ها هم با مطالعه کتب معنوی و مقدس و آثار و روایت زندگی بزرگان و عارفان و عقاید گوناگون می تواند علم شناخت دین، زندگی و خود را داشته باشد و انسان می آموزد که جهل و نادانی و شهوت را در خود کم کرده و به سمت گونه نیکی که حرکت به سوی آگاهی میباشد حرکت کند و باید با یک تکنیک به پیش برود و از این شاخه به آن شاخه نپرد و برای رسیدن به آب باید از سطح عبور کرده و به عمق رفت تا به آب رسید .

  6. #6

    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    نوشته ها
    39,636
    تشکر
    378
    تشکر شده : 19,710
    McAfee Firefox Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    66371334
    پیش فرض
    ایشوارا پرانیدهانا ـ پروردن و تربیت خویشتن



    تسلیم کامل به خداوند :

    کسانی که خداوند را قبول دارند همه چیز را به او تسلیم می کنند البته آگاهانه و با شناخت درست .

    تسلیم دو بعد دارد .

    یک جمله از بودا

    حقیقت و واقعیت را آنطور که هست بپذیرید

    تسلیم و وقف خداوند شدن اوج تمرین روحانی در هر راه، روش و ادیان است و علم شناخت خداوند مطرح می شود .

    و زمان شناخت خداوند فکر کردن به خداوند و زندگی کردن و در واقع قرارگرفتن در این آگاهی می تواند تمام دلبستگی ها ی مادی را از میان ببرد چون انسان دلبستگی به خداوند پیدا می کند و کسانی که به این مرحله می رسند هیچ چیزی ذهن آن ها را مشغول به خود نمی کند و در حقیقت حواس مادی نیست و کاملاً پاک شده است و یک روح رهای یافته است .



    و در او صلح و آرامش بیشتر می شود و حرص در او از بین می رود و یک ایمان قوی در دل پیدا می کند که در زمان غم هم در آرامش است .



    زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت آن که شد کشته او نیک سرنجام برفت



    ما می توانیم هر لحظه کارهای خودمان را تغییر دهیم .



    پنج خصوصیات مهم خداوند :



    1 ـ خداوند ثروتمند است و ثروت مطلق از ان اوست .

    2 ـ شهرت کامل از آن خداوند است .

    3 ـ توانایی و قدرت او نامحدود است .

    4 ـ زیبایی از آن اوست و زیبایی او قابل توصیف نیست .

    5 ـ در انقطاع کلام است .



    یک نکته مهم دراین باره :

    پذیرش خداوند و قبول نکردن خیلی از مسائل در این باره نباید نابخردانه باشد چرا که ما همان طوری که چیزی را که درباره آن شناخت نداریم نمی پذیریم به همان شکل حق نداریم چیزی را که تجربه نکرده ایم درباره اش اظهار نظر کنیم .

    در بهاوآگتیا از کارما یوگا و کیانا یوگا و باکتی یوگا نام برده شده است که هر یک از آن ها را می توان برای شناخت صحیح استفاده کرد .

    در راه شناخت ، جنسیت مطرح نیست ولی باید گفت خداوند یکی از بزرگترین موهبت ها را به زن ها داده است چراکه زن می تواند در بدن خود موجودی را خلق کرده و موهبت مادرشدن را که عشق ورزیدن و داشتن مهر است در خود تجربه کند . عشق دادن بدون خواستن یکی از بالاترین چیزهاست که ذهن را پاک می کند . در باکتی ( عشق واقعی ) جائی برای من و مال من وجود ندارد .



    در باکتی یوگا پرستش خداوند باید اگاهانه باشد پیروی کورکورانه صحیح نیست و مناسک آن به درد نمی خورد .

    زمانی که پرستش خداوند آگاهانه نیست مثل مواد مخدر می شود که می تواند انسان را به سراب و توهم ببرد و بیرون آمدن از این توهم بسیار سخت است .

    منیت بزرگترین مانع در راه خداشناسی است و در این باره جائی برای من و مال من نباید باشد . چرا که ما در عالم مالک هیچ چیز نیستیم حتی بدن خود چه برسد به اموال و بچه هایمان .

    در یوگا استوار بودن انسان را به کنترل ذهن و حواس نزدیک می کند. یوگی (استاد یوگا) کسی است که مراحل هشت گانه یوگا را طی کرده است و یک منزلت بالائی دارد و کسی که در این راه حرکت می کند دارای ذهن آرام است و خیر او به دیگران بیشتر می رسد و روز به روز جذاب تر می شود و کسانی که مستمر تمرینات را ادامه داده اند به قدرت های ماورء طبیعی دست پیدا میکنند که سیدی نامیده میشوند و سیدیها می توانند خیلی از کارهای خارق را انجام بدهند مثل راه رفتن روی اب ، از دیوار گذشتن، خواندن فکر دیگران و ... اگر این قدرت ها را به نمایش بگذارند در عالم هستی سخت تنبیه می شوند و البته آن ها قدرت و انرژی خود را به نمایش نمی گذارند .



    ما برای پیوستن به حقیقت باید خودمان دگرگون شویم و باید این تلاش از جانب خودمان باشد . در این راستا سپاسگزار بودن و شاکر بودن ارزشمند است باید ادب و احترام به آنانی که در این راه ما را یاری کرده اند داشته بایم چرا که داشتن ادب و سپاسگزار بودن ما را به تقویت انرژی باکتی در وجودمان سوق می دهد.



    معنی گناه و ثواب

    هر انچه که باعث رنج و درد به خودمان و دیگران می شود گناه شمرده می شود هر انچه که باعث شادی وخیر و خوبی برای خودمان و اطرافیان می شود ثواب قلمداد می شود و در نهایت رنج در درون ماست و یکی از نشانه های پاکی ذهن بی خواسته بودن و توقع نداشتن است . مقام بی نیازی باکتی را افزایش می دهد .

    در مقابل جهل وتاریکی (قدرت شیطان)چه باید کرد؟

    باید سکوت کرد .پس باید متوجه باشیم و عقل حکم میکند که اینکار درست است . چرا که در مقابل آدمهای خشمگین قرار گرفتن در هر لحظه می تواند به انسان آزار برساند پس نباید این افراد را با جر و بحث خشمگین تر کرد و سکوت علامت ضعف ما نیست و نباید احساس کنیم که خودمان را سر کوب کرده ایم .



    هفت مطلب مهم برای خود سازی

    1- تغذیه مناسب

    2- مطالعه مرتب کتب معنوی و مقدس هر روز مثل غذا خوردن

    3- تمرین سکوت و داشتن مونا.

    4- شنیدن مطالب و سخنانی که ما را به خودمان و حقیقت نزدیک میکند .

    5- یوگای بدنی و تمرین مرتب وحضور در کلاس و ادامه دادن مستمر .

    6- آماده شدن برای مراقبه و مدیتیشن حداقل روزی 20 دقیقه.

    7- کارما یوگا و باکتی یوگا

    یوگا استوار بودن انسان را به کنترل ذهن و حواس نزدیک می کند. یوگی (استاد یوگا) کسی است که مراحل هشت گانه یوگا را طی کرده است و یک منزلت بالائی دارد و کسی که در این راه حرکت می کند دارای ذهن آرام است و خیر او به دیگران بیشتر می رسد و روز به روز جذاب تر می شود و کسانی که مستمر تمرینات را ادامه داده اند به قدرت های ماورء طبیعی دست پیدا میکنند که سیدی نامیده میشوند و سیدیها می توانند خیلی از کارهای خارق را انجام بدهند مثل راه رفتن روی اب ، از دیوار گذشتن، خواندن فکر دیگران و ... اگر این قدرت ها را به نمایش بگذارند در عالم هستی سخت تنبیه می شوند و البته آن ها قدرت و انرژی خود را به نمایش نمی گذارند

موضوعات مشابه

  1. اسکن قلب
    توسط Admin در انجمن آرشیو بخش پزشکی و بهداشتی
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 17th June 2009, 18:26
  2. چگونه خلبان شویم؟
    توسط secret در انجمن بخش صنایع نظامی , هوانوردی و کیهان شناسی
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: 18th January 2009, 14:34
  3. مناسب‌ترين روش براي توليد نرم‌افزارهاي كوچك
    توسط Sniper _ Elite در انجمن بحث های نرم افزاری
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 3rd November 2008, 02:33

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما
دوستان ما
ما در شبکه های اجتماعی

پاتوق یو یکی از قدیمیترین سایت های ایرانی به 6 سال سابقه فعالیت می باشد. انجمن های سایت دارای مطالب متنوع و جامعی در تمامی زمینه می باشد. و البته در پرتال سایت شما همواره جدیدترین نرم افزار ، بازی و انمیشن های روز را با لینک مستقیم می توانید دانلود نمایید.