^ بازگشت به بالا
دانلود english 4 you آموزش یوگا به زبان فارسی آموزش زبان english today
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11

مقاله در مورد مديريت


  1. #1

    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    بوكان
    نوشته ها
    26,715
    تشکر
    3,287
    تشکر شده : 42,369
    Comodo Firefox Windos8 IR-TCI
    امتیاز 
    221292792
    پیش فرض مقاله در مورد مديريت
    160 نکته مدیریتی

    یكی از ویژگی‌های دوران معاصر، سرعت و شتابی است كه زندگی و كار به خود گرفته است.

    براساس ویژگی‌های این دوره، حتی ادبیات، روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی نیز تغییراتی كرده ‌است. به عبارت دیگر در حوزه داستان‌نویسی، پس از رمان‌های چند جلدی دهه‌های نخست قرن بیستم، شاهد ظهور داستان‌های مینی مالیستی و كوتاه هستیم، در حوزه روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی هم، خبرنویسی و ارائه اطلاعات با كمترین حجم و بیشترین اطلاعات از پیامدهای روزگار معاصر است. در این ارتباط، 160 نكته كاربردی و اجرایی در مدیریت را برای مطالعه مدیران، سرپرستان و كلیه افرادی كه به طور مستقیم با انسانها سروكار دارند، ارائه كرده‌ایم كه می‌تواند چكیده دهها كتاب و اثر علمی مدیریتی در این خصوص باشد.

    1- در انجام كارها روی شیوه‌ای خاص تأكید نكنید. شاید كسی بتواند از مسیر كوتاه‌تر و بهتری شما را به مقصد برساند.

    2- توجه داشته باشید دانش و تجربه، هیچ كدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اكسیژن و هیدروژن كه از تركیب معینی از آنها هوای تنفس ما تأمین می‌شود، می‌توان با آمیختن دانش و تجربه، راهكارهای حیاتی و استثنایی خلق كرد.

    3- از هر فرصتی برای استخدام و به كارگیری افراد برجسته استفاده كنید.

    4- به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط كار در كارایی كارمندان مؤثر است.

    5- با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه، انگیزه كاری آنها را از بین نبرید.

    6- از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.

    7- با رفتارهای ضد و نقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نكنید.

    8- در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، كوشا باشید.

    9- برای ارتقای سطح دانش كارمندان و افزایش بهره‌وری آنان، كلاسهای آموزشی ترتیب دهید و از لوازم كمك آموزشی بهره گیرید.

    10- دقت كنید كه توبیخ كارمند خطاكار، باید متناسب با اشتباهاتش تعیین شود.

    11- مطمئن شوید مأمور خریدی كه برای سازمان در نظر گرفته‌اید، علاوه بر كاردانی و رعایت اصول درست بازاریابی، مورد اعتماد، زرنگ و خوش‌سلیقه نیز هست و همان‌گونه كه بر قیمت كالاها توجه دارد، بر زیبایی و كیفیت آنها نیز اهمیت می‌دهد.
    12- در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.

    13- سعی كنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.

    14- طوری رفتار كنید كه دیگران شما را به عنوان الگو انتخاب كنند و آینده كاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم كنند.

    15- هرگز در حضور كارمندان با دیگر معاشرین خود، پشت سر افراد بدگویی نكنید.

    16- رعایت سلسله مراتب كاری را به مسئولین و سرپرستان گوشزد كنید.

    17- برای آزمودن كارمندانتان با آزمایشهای فاقد ارزش و بی‌اساس، شخصیت آنان را زیر سؤال نبرید.
    18- با شروع به موقع جلسات، وقت‌شناسی را عملاً به حاضرین بیاموزید.
    19- برای گیراتر شدن سخنان خود، همیشه چند عبارت كلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آنها را به كار ببرید.
    20- در انجام كارها به سه نكته بیش از بقیه نكات توجه كنید: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.
    21- انتقاد پذیر باشید.
    22- با بی‌توجهی، تلاش و زحمات زیردستان را بی‌ارزش نكنید.
    23- با وسواس بیهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمی‌شود.
    24- برای حل مشكلات احتمالی، دوراندیش باشید و مطمئن باشید با در نظر داشتن چند راهكار تخصصی، هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد.
    25- نقش تبلیغات را در سودآوری سازمان نادیده نگیرید.
    26- خواسته‌های خود را واضح و روشن بیان كنید و اطمینان حاصل كنید كه كارمندان به خوبی از جزئیات وظیفه‌ای كه به عهده آنان است، مطلع هستند.
    27- از هر كس، مطابق دانش و تجربه‌اش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.
    28- وظایف كارمندان را متناسب با توانایی‌های فیزیكی و حرفه‌ای آنان تعیین كنید.
    29- اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید، یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید، بدون هیچ تردیدی سؤال كنید.
    30- در موارد بحرانی، خونسردی خود را حفظ كنید و چند استراتژی بحران‌زدایی مناسب با فعالیت سازمانی خود را پیش‌بینی و طراحی كنید تا در موارد لزوم از آنها استفاده كنید.
    31- از رفتارهایی كه شما را در سازمان عصبی معرفی می‌كند، پرهیز كنید.
    32- انتقامجو نباشید.
    33- زمان پیاده‌سازی تصمیم‌گیری‌ها، به اندازه اخذ تصمیمات، مهم است. چون ممكن است اجرای یك نقشه خوب تجاری در زمان نامناسب با شكست روبه‌رو شود.
    34- در مورد چیزی كه نمی‌دانید، به كسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمی‌دانم، هراسی نداشته باشید.
    35- با محول كردن مسئولیت به كارمندان مستعد و خلاق، زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم كنید.
    36- بدون تفكر و درنگ پاسخ ندهید.
    37- نحوه چیدمان میز كارمندان و محل استقرار آنها را طوری انتخاب كنید كه افراد فراموش نكنند در محل كارشان هستند و نباید بیش از حد مجاز باز هم به گفت‌و‌گو بپردازند.
    38- حرفه‌ای‌ترین و بهترین حسابدار و مشاور حقوقی را استخدام كنید.
    39- به مشكلات مالی افراد توجه كنید و درخواستهای موجه اخذ وام آنان را به تعویق نیندازید.
    40- همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت بر شكوه شما می‌افزاید.
    41- اگر قاطعیت مدیر با مهربانی توأم باشد، تأثیر شگفت‌انگیزی بر اطرافیان خواهد داشت و فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس مسئولیت‌پذیری می‌دهد.
    42- سامانه‌ای را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و به كارمندان اطمینان دهید كه در كمال رازداری به پیشنهادهای مطرح شده رسیدگی می‌كنید.
    43- مطمئن شوید كه حق و حقوق دیگران توسط مسئولین و سرپرستان سازمان رعایت می‌شود.
    44- چند ساعت از یك روز مشخص در ماه را به بازدید از سطوح مختلف سازمان و گفت‌وگوی رودررو با كارمندان اختصاص دهید.
    45- در سمینارهای مرتبط با فعالیت خود شركت كنید.
    46- در كمك رسانی‌های مراسم خیریه پیشقدم باشید.
    47- با درایت و زیركی همیشه در كمین شكار فرصتهای طلایی باشید.
    48- صبر و حوصله را از مهمترین اركان موفقیت تلقی كنید.
    49- مسئولیت‌پذیر باشید.
    50- به منظور اطلاع حاصل كردن از مطالب جدید علمی، در چند سایت اینترنتی مرتبط عضو شوید.
    51- چند تكه كلام اختصاصی و جالب برای خود انتخاب كنید.
    52- تفكر و تعمق قبل از پاسخگویی راحت‌تر از پیدا كردن چاره‌ای برای تغییر آنچه عنوان شده می‌باشد.
    53- وقتی می‌خواهید كاری را به كسی محول كنید، روشی را برای عنوان كردنش انتخاب كنید تا حس مسئولیت افراد برانگیخته شود.
    54- علت شكست‌های سازمانی را تجزیه و تحلیل كنید تا ضمن تشخیص مسیر نادرست، از تكرار آن جلوگیری كنید.
    55- با بی‌اهمیت جلوه دادن كارهای كارمندان، زحمات آنان را بی‌ارزش نكنید.
    56- با انجام ورزشهای فكری، قابلیت‌های ذهنی خود را تقویت كنید.
    57- به هر كس فراخور فعالیت و بازده كاری‌اش پاداش دهید و با در نظر گرفتن پاداشهای مساوی، حركت افراد شایسته گروه را كند نكنید.
    58- با به كارگیری مشاورین كارآزموده و متعهد، موقعیت بازار كار را تحلیل كنید و استراتژی به كار بگیرید كه همیشه یك گام از رقبا جلوتر باشید.
    59- اجازه ندهید بار مسئولیت كارمندان بی‌كفایت و كند بر دوش كارمندان خبره و ساعی تحمیل شود زیرا افراد با درك این بی‌عدالتی انگیزه خود را از دست می‌دهند.
    60- دانش حرفه‌ای خود را تا حدی بالا ببرید كه در موارد لزوم در مقابل كلیه سؤالات حرفه‌ای حاضر جواب باشید.
    61- زمان استخدام، افراد علاوه بر تست‌های مقرر شده، تست‌هایی انجام دهید كه مطمئن شوید كسی را كه به كار می‌گمارید، تنبل نیست! زیرا افراد تنبل فشار كاری دیگران را بیشتر می كنند.
    62- هنگام دست دادن، دست افراد را محكم و صمیمانه بفشارید.
    63- وقتی عصبانی هستید، درباره دیگران تصمیم‌گیری نكنید.
    64- همیشه وقت‌شناس باشید. برای حضور به موقع، می‌توانید از ترفند قدیمی 5 دقیقه جلو كشیدن ساعت استفاده كنید.
    65- هرگز امید ارتقا را از زیردستان نگیرید، زیرا به طور یقین، انگیزه آنها برای تلاش از بین می‌رود.
    66- سعی كنید در صورت لزوم در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهید. در این صورت شاید با ایده‌های درخشانی روبه‌رو شوید.
    67- به كارمندان ساعی و متعهد بگویید كه چقدر برای سازمان مفید هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد دارید.
    68- هیچگاه اجازه ندهید كسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند.
    69- به شایعات بی‌اساس بی‌توجه باشید و در مورد زیردستان از روی دهن‌بینی قضاوت نكنید.
    70- خشكی جلسات طولانی را با شوخ‌طبعی قابل تحمل كنید.
    71- از سرزنش كردن دیگران در جمع خودداری كنید.
    72- برای همه سطوح سازمان حتی خدمه و نامه‌رسانها احترام قائل شوید.
    73- از منشی خود بخواهید روز تولد كارمندان، كارت تبریكی را كه توسط شما امضا شده است، برایشان ارسال كند.
    74- در موقع امضا كردن نامه‌‌ها و مكتوبات آنها را به دقت مطالعه كنید و از امضا كردن آنها، زمانی كه حوصله و تمركز ندارید پرهیز كنید.
    75- خوش‌‌ژست و خوش‌بیان باشید و در جمع با انرژی و اشتیاق حاضر شوید.
    76- با قدردانی به موقع از كارمندان، انرژی كاری آنان را افزایش دهید و حسن خلاقیت را در آنان تقویت كنید.
    77- موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه كنید و همیشه متبسم باشید.
    78- هرگز برای پیشبرد اهداف كاری خود، دیگران را با وعده‌های بی‌اساس فریب ندهید.
    79- سعی كنید اسامی كارمندان را به خاطر بسپارید و در حین صحبت كردن با آنان، اسمشان را به زبان بیاورید.
    80- همواره به خاطر داشته باشید به كار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نمی‌كاهد.
    81- اشتباهات زیردستان را بیش از حد لازم به آنها گوشزد نكنید.
    82- امین و رازدار افراد باشید.
    83- روی اشتباهات خود پافشاری نكنید و بی‌تعصب خطاهای خود را بپذیرید.
    84- با عبارات كنایه‌آمیز و نیشدار به دیگران درس عبرت ندهید.
    85- با آرامش و خونسردی به حرفهای دیگران گوش كنید و برای صرفه‌جویی در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نكنید.
    86- روش محاسبات مالی را تا حدی یاد بگیرید تا قادر به تجزیه و تحلیل‌های گزارشات مالی سازمان باشید.
    87- در جلسات دائماً به ساعت خود نگاه نكنید.
    88- به نحوه پوشش و ظاهر خود توجه كنید.
    89- تا صحت و سقم مسأله‌ای روشن نشده، كسی را مؤاخذه نكنید.
    90- معاشرین چاپلوس خود را جدی نگیرید.
    91- نكات جالب و پندآموز كتابهایی را كه می‌خوانید، در دفتری یادداشت كنید و در مواردمناسب آنها را به كار ببرید.
    92- انعطاف‌پذیر باشید.
    93- بدون توهین به عقاید دیگران، با آنها مخالفت كنید.
    94- نسبت به قول خود پایبند باشید.
    95- در موقعیت‌های بحرانی بر خود مسلط باشید و نگذارید زیردستان از اضطراب شما آگاه شوند.
    96- برای حرف زدن زیباترین و خوش‌آهنگ‌ترین الفاظ را انتخاب كنید.
    97- ریسك‌‌پذیر باشید.
    98- نحوه استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط با كار خود را بیاموزید.
    99- برای ثبت ایده‌های درخشانی كه ناگهان به ذهن می‌رسند، همیشه یك قلم و كاغذ به همراه داشته باشید.
    100- كتابخانه سازمان را به روز كنید و اسامی كتابهایی را كه اضافه می‌شود به صورت لیست منتشر شده در اختیار كارمندان قرار دهید.
    101- مطمئن شوید ابراز رضایت شغلی افراد به سبب ترس از توبیخ مسئولین و سرپرستان نیست.
    102- به واسطه مدیر بودن خود، از دیگران توقع بیجا نداشته باشید.
    103- در اولین فرصت در خاتمه دادن به مشاجرات و كدورتهایی كه بین كارمندان پیش می‌آید، حكمیت كنید و برقرار كننده صلح و آشتی باشید.
    104- در مصاحبه‌ استخدامی افراد به سوابق كاری آنان توجه و به خاطر داشته باشید كارمند موفق كارنامه‌ای پربار به همراه دارد.
    105- از انحصاری كردن خدمات رفاهی سازمان پرهیز كنید و اجازه دهید همه سطوح از این خدمات بهره‌مند شوند.
    106- زمان دقیق پیاده‌سازی تصمیمات اخذ شده را پیدا كنید، چون ممكن است اجرای یك نقشه خوب، در زمان نامناسب با شكست روبه‌رو شود.
    107- برای حفظ اطلاعات سازمانی، از بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم حفاظتی استفاده كنید.
    108- زبده‌ترین كادر بازاریابی را گردآوری كنید و حتی زمانی كه سوددهی سازمان در وضع مناسبی قرار دارد، از آنان بخواهید ریتم فعالیت‌های خود را كند نكرده و همچنان به صورت جدی ادامه دهند.
    109- به منظور جلوگیری از تك‌روی و رقابت‌های ناسالم، روحیه انجام كار گروهی در سازمان را تقویت كنید.
    110- از عنوان كردن فرامین غیرقابل اجرا و غیرمنطقی احتراز جویید، زیرا جز خدشه‌دار كردن شخصیت حرفه‌ای شما پیامدی ندارد.
    111- عملكرد افراد را در زمان اضافه‌كاری كنترل كنید تا بدینوسیله از سوء استفاده افراد ناشایست كه به عنوان اضافه‌كاری در سازمان به انجام كارهای شخصی یا اتلاف وقت می‌پردازند، جلوگیری شود.
    112- از نگارش واژه‌ای كه از صحت املای آن اطمینان ندارید، پرهیز كنید و برای حصول اطمینان از نگارش صحیح لغاتی كه فراموش كرده‌اید، همیشه یك فرهنگ لغت در دسترس داشته باشید.
    113- وقتی در مورد موضوعی محرمانه صحبت می‌كنید، مراقب استراق سمع دیگران باشید.
    114- اموال مهم سازمان را بیمه كنید.
    115- در سلام كردن و ایجاد ارتباط دوستانه پیشقدم باشید.
    116- مراقب سلامتی خود باشید و هرگز از یاد مبرید عقل سالم در بدن سالم است.
    117- مطمئن شوید كادر مالی شما به موقع در پرداخت صورت حساب‌ها اقدام می‌كنند وپرداختها بنا به دلایل غیرموجه، به تعویق نمی‌افتد. چون تأخیر در پرداخت‌ها به اعتبار مالی شما لطمه جبران‌ناپذیری وارد می‌كند.
    118- عیب‌جو و بهانه‌گیر نباشید و اجازه ندهید این دو خصلت در شما به عادت مبدل شود.
    119- هرگز از خاطر نبرید انسان، اشرف مخلوقات است و با درایت و پشتكار می‌تواند برای هر مشكلی، راه حل مناسبی پیدا كند.
    120- برخی از بازنشستگان پس از بازنشستگی تمایل به ادامه كار دارند، اگر می‌خواهید اینافراد را به كار بگیرید توجه داشته باشید توانایی و انرژی و یا انگیزه‌ كافی جهت نیل به اهداف سازمانی در این افراد وجود داشته باشد و درخواست كار آنها صرفاً به دلیل رفع نیاز مالی نباشد.
    121- همواره هوشیار باشید كسی در سازمان جهت حفظ عنوان شغلی و موقعیت خود به عنوان ترمز برای نیروهای فعال و پرانرژی عمل نكند.
    122- از اشتباهات خود درس بگیرید و آن را به دیگران نیز درس بدهید.
    123- حتی وقتی موردی پیش آمده كه به شدت ترسیده‌‌اید، اجازه ندهید اطرافیان از این حس شما مطلع شوند.
    124- افراد متخصص سازمان را برای اخذ نشریه‌های تخصصی آبونه كنید.
    125- هیچكس را دست كم نگیرید.
    126- حامی ضعیفان باشید و اجازه ندهید حق كسی ضایع شود.
    127- اگر در جمعی هستید كه موضوع مورد بحث را نمی‌دانید و روشن شدن این امر به اعتبار علمی شما لطمه خواهد زد، لازم نیست با اظهار نظر در مورد آن، عدم آگاهی خود را عیان سازید. می‌توانید سكوت كنید تا در اولین فرصت به تكمیل اطلاعات خود بپردازید.
    128- آرام و شمرده صحبت كنید.
    129- زمانی كه از كسی اشتباهی سر می‌زند، با رفتار صحیح و منطقی او را شرمنده كنید، نه با توهین و ناسزا.
    130- به اندازه كافی استراحت كنید و اجازه ندهید خستگی و استرس به سلامت روحی شما لطمه وارد كند.
    131- هر از چند گاهی جلسه‌ای به منظور پرسش و پاسخ با حضور سرپرستان ترتیب دهید تا از صحبت عملكرد و برنامه‌های آنان مطمئن شوید.
    132- سرپرستان و مسئولین، پل ارتباطی مدیریت و كارمندان هستند، تا از استحكام این پل مطمئن نشده‌اید بی‌محابا گام برندارید، چون در غیر این صورت ممكن است سقوط كنید.
    133- كارمندان را تشویق كنید تا با ابتكار در انجام كارهایشان راههایی برای صرفه‌جویی و پایین آوردن هزینه‌ها پیدا كنند.
    134- كتاب قانون تجارت را در دسترس داشته باشید.
    135- با توجه بیش از حد به افراد خاص، حسادت دیگران را برانگیخته نكنید.
    136- به دیگران فرصت جبران اشتباهاتشان را بدهید.
    137- نقاط ضعف و قوت خود را كشف كنید.
    138- مطمئن شوید هیچ منبع انرژی، بیهوده به هدر نمی‌رود. برای مثال كسی را موظف كنید تا از خاموش بودن چراغها و بسته بودن شیرهای آب پس از اتمام ساعات اداری و خروج نیروها اطمینان حاصل كند.
    139- با اولین برخورد، در مورد كسی قضاوت نكنید.
    140- حس ششم خود را نادیده نگیرید.
    141- هر كسی را فقط با خودش مقایسه كنید، نه دیگران.
    142- برای هر بخش، یك جعبه كمك‌های اولیه تهیه كنید.
    143- اعجاز عبارات تأكیدی و مثبت را نادیده نگیرید.
    144- راحت‌ترین مبلمان و چشم‌نوازترین وسایل را برای اتاق خود تهیه كنید و برای استفاده بهینه از فضا و زیبایی محیط از طراحان داخلی كمك بگیرید.
    145- پنجره‌ها را مسدود نكنید، اجازه دهید همگان از نور و هوای تازه كه ارزانترین موهبتهای الهی هستند، بهره‌مند شوند. گاهی وزش یك نسیم می‌تواند آرامش چشمگیری برای محیط به ارمغان بیاورد.
    146- از انجام هر جابه‌جایی برای نیروی انسانی در محیط كار، نمی‌توان نتیجه مطلوب گردش شغلی را حاصل نمود. اگر جابه‌جایی كارمندان اصولی و حساب شده نباشد، باعث افت راندمان كاری و دلزدگی آنان از كارشان می‌‌شود.
    147- مراقب باشید و اجازه ندهید سرپرستان و مسئولان برای پیاده‌سازی نظرات شخصی و اجرای فرامین خود، خودسرانه دستوری را به اسم شما اعلام كنند، زیرا در این صورت اگر این دستورات صحیح و قابل اجرا نباشد، از حسن شهرت و محبوبیت شما كاسته خواهد شد.
    148- سرمایه‌های مالی، وقت و انرژی نیروی انسانی را با آموزشهای غیرضروری به هدر ندهید. برای هر كسی آموزشی را تدارك ببینید تا بتواند از آن در بهبود بخشیدن كارهایش استفاده كند. در غیر این صورت وقتی فرصتی برای استفاده از این آموخته‌ها دست ندهد، خیلی زود به ورطه فراموشی سپرده می‌شود و هرگز تبدیل به یك مهارت نمی‌شود.
    149- بی‌طرفانه راجع به مسائل تصمیم‌گیری كنید تا زاویه دید شما وسعت پیدا كند.
    150- با هر نوع بی‌انضباطی مبارزه كنید.
    151- روز خود را با خوردن صبحانه‌ای مقوی آغاز كنید.
    152- از ایمن بودن آسانسورها و سایر وسایل مهم اطمینان حاصل كنید و اگر احتیاج به تعبیر یا تغییر دارند، بدون فوت وقت اقدام كنید.
    153- حتی اگر سن شما از كارمندان كمتر است، آنچنان دلسوزانه با مسائلشان برخورد كنید تا لقب "پدر سازمان" را كسب كنید.
    154- جهت حفظ سلامتی و چالاكی هر روز حداقل 15 دقیقه نرمش كنید.
    155- در برخی از برنامه‌ریزی‌ها و اخذ تصمیمات از كاركنان نیز نظرخواهی كنید تا با این مشاركت صمیمیت بیشتری بین مدیریت و كاركنان برقرار گردد و حس مسئولیت‌پذیری افراد افزایش یابد.
    156- از كاركنان بخواهید اگر با مشكلی روبه‌رو می‌شوند ضمن اعلام آن مشكل چند راه حل مناسب نیز ارائه دهند.
    157- گاهی اوقات بدون اطلاع قبلی وارد اتاق كاركنان شوید و شخصاً با آنان به گفت‌وگو بپردازید.
    158- با برقراری امنیت شغلی در محیط روحیه كاری افراد را بهبود ببخشید.
    159- اگر به افراد شخصیت بدهید و با برخوردهای نادرست عزت نفس آنان را پایمال نكنید آنان به مثابه اهرم عمل می‌كنند و قادر خواهند بود مسئولیت‌هایی كه به عهده آنان است بدون استرس و فشار روحی و با كیفیت بهتری به انجام برسانند.
    160- مشوق و ترویج‌دهنده كار تیمی باشید تا هماهنگی و همسویی كاركنان جایگزین رقابت‌های ناسالم شود
    3 کاربر از این پست تشکر کرده اند : faraz,poorhadi,محمد_ت

  2. #2

    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,284
    تشکر
    6,424
    تشکر شده : 1,869
    امتیاز 
    23547290
    پیش فرض
    داشتم فکرمی کردم چقدر خوب یه خورده راجع به رشته تحصیلی مون اطلاعاتی و در اختیار همدیگه
    قرار دهیم حالا فرق نمی کنه چه مقطعه تحصیلی باشه مهم اینه یه جورایی تبادل اطلاعات کنیم .
    من رشته دانشگاهیم مدیریت صنعتی که الان هم دارم
    همون رشته را در مقطع ارشد ادامه میدم.
    چون رشته کاریم با کیفیت ارتباط مستقیم داره میخوام
    یه جورایی خودمانی راجع به کیفیت براتون یه سری مطالب را بازگو کنم…
    اما کیفیت چیست؟
    تا کنون حدود 40 تا تعریف راجع به کیفیت مطرح شده . یکی کیفیت و مطلوبیت و دیگری لوکس بودن یکی اونو تحویل به موقع محصول ودیگری آن را
    رعایت استانداردها تعریف میکنه.
    اما کیفیت بیش از هر چیز یه مفهوم تجاریست هر چند ممکنه یه مفهوم مهندسی هم داشته باشه میدونید چرا؟ چون وابسته به نظر و رضایت مشتریست.
    یه چیز دیگه ممکنه کالایی از دیدگاه من یه محصول با
    کیفیت باشه اما ازدیدگاه شما بی کیفیت باشه!
    به نظرتون این چیو میرسونه؟
    آفرین!کیفیت درمحصولات یه امر نسبی است.
    خب اگه خسته نشدید یه خورده راجع به رشته مدیریت
    براتون بگم.اگه یه نگاه کلی بندازیم به جامعه خودمون می بینیم مدیریت بودنش حلال همه مشکلاته!نبودنش عامل همه ناراحتی ها کمبودها نارسایی ها در تمومه زمینه های سازندگی و پیشرفته!
    به اتفاق همه دانش پژوهان و محققان غربی مدیر را اداره کننده و هماهنگ کننده دانسته اند تو فرهنگ خودمونم از مدیر به عنوان راهنماو رهبروبه طور کلی کسی که مجموعه زیر نظرشو اداره میکنه یاد کردن. اما این اواخر یه تعریف قشنگ به اینها اضافه
    شده اینطوری که مدیرو مددکار پرسنل زیر مجموعه خودش میدونه !
    اما دوستان منم با بضاعت اطلاعاتم و با تجربه کم یه
    تعریف از مدیردارم.به نظرمن هر کسی توانایی کار کردن با دیگران رو داشته باشه مدیره!
    حالا یه چیزی می گم عینه واقعیته…
    همه شما عزیزان مدیر هستید چون توانایی کار کردن با دیگران رو دارید.
    پیروز باشید!
    یک کاربر از این پست تشکر کرده است : محمد_ت

  3. #3

    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,284
    تشکر
    6,424
    تشکر شده : 1,869
    امتیاز 
    23547290
    Joker علم مدیریت
    تعاریف مدیریت :

    هنر انجام کار بوسیله دیگران.

    اداره کردن مجموعه ای به صورت هماهنگ وهمسو برای نیل به هدف .




    اهمیت مدیریت :

    مدیریت از دیر باز در فعالیت های انسان وجود داشته البته نه به اندازه و اهمیتی که در حال حاضروجود دارد.انسان برای انجام هر فعالیتی باید از عوامل زیادی بهره ببرد اما این عوامل به خودی خود موجب نیل به هدف نمی شود چون این عوامل باید با یکدیگر هماهنگ باشند و یک مجموعه ی یکپارچه را تشکیل دهند تا بتوانند به هدف خود برسند اما این هماهنگی نیز به خودی خود به دست نمی اید . در اینجا ست که ما به اهمیت مدیریت پی می بریم.

    لذت بخش ترین تجربه ای که انسان در زندگی دارد رسین به هدف در کوتاه ترین و مناسب ترین زمان ممکن است واین امرجز با بهره جویی از مدیریت ممکن نیست.

    هیچ مجموعه ای نمی تواند بدون رهبری و مدیریت به هدف خود دست یابد و اگر دست یابد به طور اتفاقی بوده و قابل تکرار نمی باشد در نتیجه هر سازمان و گروهی به مدیریت و رهبری احتیاج دارد آن هم مدیریتی کار امد .



    دیدگاه سنتی مدیریت و تاریخچه ی آن :

    مدیریت علمی است که پس از انقلاب صنعتی به عنوان علمی مجزا بوجود امد.

    در دیدگاه سنتی مدیریت عقیده بر این بوده که مدیریت یک ذوق است و هر کس این ذوق را داشته باشد مدیری موفق است .

    برخی دیگر مدیریت را یک هنر می دانستند و معتقد بودند که فرد دارای این هنر می تواند در مدیریت موفق باشد . اما می بینیم که امروزه چنین اعتقادی وجود ندارد و ثابت شده که مدیریت علاوه بر تعاریف بالا از راه اکتساب نیز بدست می اید.

    امروزه مدیریت علمی شده و مدیریت علمی باید بر پایه ی دیگر علوم و بویژه علم مدیریت باشد .

    علم مدیریت چیزی نزدیک به 50 سا ل است که در رشد مطلوبی به سر می برد اما متاسفانه درکشور ما به جای استفاده از مدیریت علمی از همان مدیریتی که در 50 گذشته استفاده می شود. در هر حال مدیریت در سال های اخیر مرد توجه خاصی قرار گرفته که می تواند موجب پیشرفت این علم شود .
    یک کاربر از این پست تشکر کرده است : محمد_ت

  4. #4

    تاریخ عضویت
    Nov 2008
    محل سکونت
    همه جای ایران سرای من است
    نوشته ها
    301
    تشکر
    3,808
    تشکر شده : 1,291
    Avast Internet-Explorer Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    0
    پیش فرض
    مرسی استاد فراز استفاده کردیم
    یک کاربر از این پست تشکر کرده است : محمد_ت

  5. #5

    تاریخ عضویت
    Nov 2008
    محل سکونت
    همه جای ایران سرای من است
    نوشته ها
    301
    تشکر
    3,808
    تشکر شده : 1,291
    Avast Internet-Explorer Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    0
    پیش فرض
    مرسی ادمین جان .من رشتم مدیریته و استفاد ه کردم

  6. #6

    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,284
    تشکر
    6,424
    تشکر شده : 1,869
    امتیاز 
    23547290
    Joker خلاقیت مدیران :

    یک مدیر برای موفقیت در کار بایدخلاقیت داشته باشد.خلاقیت خلاقیت یعنی بکار گیری استعداد و توانیی ذهنی برای ایجاد یک فکر نو با مفهوم جدید.

    هر سازمان باید برای بهبود وضعیت خود از استعداد مدیران خود استفاده کند . هر انسانی دارای خلاقیت است و تنها برای بروز ان باید موهنع سر راه بروز ان را از بین برد.





    مدریت موفق و موثر :

    مدیریت موفق یعنی رسیدن به هدف و یا چیزی بیشتر از ان است.

    ویلیام جیمز پس از تحقیقات فراوان می نویسد:

    کارکنان ساعتی می توانند با 20 الی 30 تواناییشان می توانند شغلشان زرا حفظ کنندو اخراج نشوند و این در حالی است که اگر کارکنان انگیزه داشته با شند می توانند از 80 الی90 توانایی خود استفاده کنند .

    و مدیری که بتواند حداقل کار مورد قبول را با استفاده ازامکانات مدیری مانند :

    توبیخ- کسر حقوق و ........فراهم سازد مدیر موفق نامیده می شود اما مدیری که بتواند 80 الی90 درصد توانایی کارکنان خود را به کار گیرد مدیری موثر است.
    یک کاربر از این پست تشکر کرده است : محمد_ت

  7. #7

    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,284
    تشکر
    6,424
    تشکر شده : 1,869
    امتیاز 
    23547290
    Joker مديران آينده نگر
    مديران آينده نگر


    امروزه هيچ كشوري از نفوذ پيشرفتهاي حيرت انگيز فناوري اطلاعات و ارتباطات و بيوتكنولوژي و نانوتكنولوژي مصون نيست. انقلاب جهاني فناوري در دهه هاي اخير با تغييرات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فردي در سراسر جهان همراه بوده است. مانند انقلابهاي كشاورزي و صنعتي در گذشته، اين انقلاب فناوري نيز از پتانسيل دگرگون سازي كيفيت زندگي و طول عمر، تحول در كار و صنعت، تغيير و تبديل ثروت، جابجايي قدرت در سطح ملتها و افزايش تنش و تعارض برخــــوردار است. دستاوردهاي بشر در عرصه هاي مختلف علوم مانند بيوتكنولوژي، نانوتكنولوژي، فناوري مواد و فناوري اطلاعات و ارتبــــاطات به شناخت بيشتر بشر از ارگانيسم هاي زنده و چگونگي فعاليت، بهبود و كنترل آن - توليد محصولات، قطعات و سيستم هاي ارزانتر، هوشمندتر، چندمنظوره، سازگار با محيط زيست، تغيير شيوه توليد و... شده است. رهاورد بشر در دهه هاي اخير بويژه شبكه جهاني اينترنت در مقوله فناوري ارتباطات باعث گرديده شيب منحني رشد علم و فناوري در سالهاي اخير به شدت زياد و به صورت يك منحني متمايل به عمود تبديل گردد كه نشان از كوتاهتر شدن هرچه بيشتر چرخه زماني توليد علم است. بنابراين، ما در جهاني زندگي مي كنيم كه ويژگي بارز آن، 1 - تغييرات شتابنده 2 - غيرقابل پيش بيني بودن آينده است. اين ويژگيها از اصول پارادايم نوين مديـــــريت يعني مديريت در محيط پويا و بي ثبــــات و غيرقابل پيش بيني را نيز شامل مي شود.

    حال اين سوال مطرح است كه مديران در قبال اين تغييرات شتابنده محيطي چه وظايفي دارند؟ ضرورت آينده پژوهي و آينده نگري در مديريت چيست؟ مديران در محيطي كه متغيرها به صورت غيرخطي بر همديگر تاثير مي گذارند چه نقشي دارند؟

    در دنياي رقابتي امروز، با سرعت روزافزون تغييرات تكنولوژيك، سيستم هاي علم و فناوري بايستي آمادگي لازم را براي پاسخ به تغييرات اقتصادي و اجتماعي داشته باشد. در اين ميان فرصتي ساختاريافته براي نگاه به آينده و بررسي نقش علم و فناوري در آينده بايستي در هر جــامعه اي مغتنم شمرده شود. بحث آينده نگري فناوري پاسخي به نيازهاي بخش مديريتي كشور است كه با هدف روزآمد كردن دانش مديريت در كشــور، سياستگذاري، تصميم گيري و تدوين استراتژي هاي بلندمدت ملي و فراملي برنامه ريزي مي گردد.
    یک کاربر از این پست تشکر کرده است : محمد_ت

  8. #8

    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,284
    تشکر
    6,424
    تشکر شده : 1,869
    امتیاز 
    23547290
    Joker
    آينده نگري تلاشي سيستماتيك براي بررسي درازمدت آينده علم، فناوري، اقتصاد، محيط و جامعه به منظور شناسايي پديده هاي نوظهور و حوزه هاي زيربنايي تحقيقات استراتژيك است كه بيشتري منافع اقتصادي و اجتماعي را دربرداشته باشد. بنابراين، درجهان امروز آينده پژوهي و آينده نگري يك ضرورت است. پيش بيني مي گردد كه در هزاره سوم، زمينه براي مطالعات آينده نگر و آينده پژوهانه افزايش پيداكند و انديشمندان احساس مي كنند كه گويي يك جاذبه مغناطيسي، تحولات پيرامون آنها را به سمت آينده سوق مي دهد.
    محورهاي دانش آينده نگري و آينده پژوهي عبارتند از:

    1 - پايش الگوهاي نوظهور؛

    2 - برون يابي مانند تحليل روند فناوري - تحليل فيشر - تحليل گومپرز؛

    3 - تحليلهاي چرخه اي مانند تحليل تشابه - تحليل رونــــد تاخيري - ماتريس هاي ريخت شناسي

    4 - تحليل هدف مانند تحليل محتوي - تحليل پروانه اي عوامل

    5 - همگرايي شهودي مانند پيمايش دلفي و كنفرانس گروه اسمي، با به كارگيري اين موارد مي توان مصاحبه هاي ساخت يافته و غيرساخت يافته خود را براي تغييرات عميق و گسترده محيطي و شكل بخشيدن به آينده آماده كرد.

    از اين رو مديران، بويژه مديران اقتصادي كشور بايستي ضمن الـــزام به تجهيز علم آينده شناسي و آينده نگري، هنر مديريت در محيط بي ثبات و پويا و چگونگي برخورد با پديده تغيير و بهره برداري از آن را بياموزند. داشتن نگرش عميق و ژرف نگري از تحولات شتابنده محيطي و كلان نگري كه حاصل توجه عميق به آينده است نياز مديران كشور است. مديران قرن بيست ويكم منتظر نمي مانند تا فرصت به سراغ آنان برود بلكه تغيير سكه اي است كه دو رو دارد كه يك روي آن فرصت و روي ديگر آن تهديد است. مديران عصر حاضر بايستــي ضمن دارابودن توانايي شناسايي و بهره برداري از فرصتها، هنر تبديل تهديد به فرصت را نيز بدانند. هنر بهره برداري از تغيير ناشي از انقلاب فناوري مهمترين هنر مديران امروز است. همه چيز درجهان درحال دگرگوني و تغيير است. به قول مايكل دل تنها چيز ثابت خود تغيير است. در اين ميان آشنايي با تئوري هاي انديشمندان مديريت بويژه آنان كه در عرصه تغيير صاحب نظر هستند در كيفيت هدايت بنگاههاي اقتصادي حائزاهميت است. دوتن از اين انديشمندان و مديران موفق چارلز هندي و گرو هستند كه به ترتيب با بيان تئوري منحني زيگمايي و نقطه چرخش راهبردي، مديران را با چگونگي برخورد با پديده تغيير و مديريت تغيير با توجه به سمت وســـــوي آينده كسب و كار آشنا مي سازند. اندي گرو در بيان نقطه چرخش

    راهبردي معتقد است هر كسب و كار در برخورد با محيط بي ثبات در يك دو راهي سقوط صعود و پيشرفت قرار مي گيرد و نيروهاي ششگانه مايكل پورتر« را عامل برهم زدن تعادل و تغيير در نقطه چرخش راهبردي مي داند. اين نيروها عبارتند از:

    1 - نيروي رقيبان موجود؛

    2 - نيروي مشتريان؛

    3- نيـــــــروي رقيبان پنهان؛ 4

    - نيروي تامين كنندگان؛

    5 - نيروي سازندگان جانشين؛

    6 - نيروي تكميل كنندگان.
    پورتر اشاره مي كند كه مديران بايستي در اين نقطه بتوانند سازمان را به سمت پيشرفت و ترقي هدايت كنند.
    یک کاربر از این پست تشکر کرده است : محمد_ت

  9. #9

    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,284
    تشکر
    6,424
    تشکر شده : 1,869
    امتیاز 
    23547290
    Joker مدیریت بازرگانی :
    ما در مدیریت با بحث های مختلفی روبه رو هستیم .

    مانند مدیریت صنعتی مدیریت بازرگانی و ........




    مدیریت بازرگانی :

    هر کشور دارای سازمان های تجاری زیادی است . این سازمان ها در راستای رسیدن به سود تلاش می کنند .

    همانطور که از اسم بازرگانی پیداست .این پدیده به داد و ستد انواع کالا و خدمات گفته می شود .

    بازرگانی دارای بخش های مختلفی است که همگی باید برای رسیدن به هدف نهایی که ان هم کسب سود است با همدیگر پیوند بخورند .

    این بخش ها باید به طوری یکی شوند که یک سازمان واحد را تشکیل دهند واین پیوندتنها

    از طریق یک برنامه ریزی ومدیریت مناسب بوجود می آ ید و در اینجاست که ما متوجه علمی به نام مدیریت بازرگانی می شویم.

  10. #10

    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,284
    تشکر
    6,424
    تشکر شده : 1,869
    امتیاز 
    23547290
    Joker انواع مدیریت :
    مدیریت انواع مختلفی دارد مانند :

    مدیریت منابع . مدیریت مبتنی بر هدف. مدیریت مبتنی بر عملکرد.مدیریت مشارکتی و .........

    که ما در اینجا به یکی از انها می پردازیم:





    مدیریت مبتنی بر عملکرد :

    مدیریت مبتنی بر عملکرد رویکردی سازمان یافته است که از طریق اصول زیر به بهبود عملکرد سازمان می انجامد :

    تعیین اهداف استراتژیک عملکرد . سنجش عملکرد . جمع اوری وانالیز داده های عملکرد . باز نگری و گزارش داده های عملکرد و بکار گیری این داده ها.

    اصول کلی مدیریت مبتنی بر عملکرد از چرخه ی بهبود مستمر یا pdca پیروی می کند .

    Pdca نیز با pbm ( مدیریت مبتنی بر عملکرد) شباهت های دارد .





    شباهت های pdcaبا pbm :

    تعیین ماموریت سازمان و اهداف عملکرد = برنامه ریزی

    استقرار شاخص های عملکرد = انجام

    جمع اوری . تحلیل .باز نگری و گزارش دهی دادها = چک کردن

    بکار کیری گزارشات حاصله در بهبود عملکرد = اقدام

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما
دوستان ما
ما در شبکه های اجتماعی

پاتوق یو یکی از قدیمیترین سایت های ایرانی به 6 سال سابقه فعالیت می باشد. انجمن های سایت دارای مطالب متنوع و جامعی در تمامی زمینه می باشد. و البته در پرتال سایت شما همواره جدیدترین نرم افزار ، بازی و انمیشن های روز را با لینک مستقیم می توانید دانلود نمایید.