^ بازگشت به بالا
دانلود english 4 you آموزش یوگا به زبان فارسی آموزش زبان english today
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
Like Tree1لایک ها

خصوصیات کودکان بیش فعال و درمان آن


  1. #1

    تاریخ عضویت
    Sep 2008
    محل سکونت
    خراسان شمالی
    نوشته ها
    1,176
    تشکر
    2,446
    تشکر شده : 1,854
    NOD32 Flock Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    884
    Smile خصوصیات کودکان بیش فعال و درمان آن



    امروزه‌ بسیاری‌ از مادران‌ و پدران‌ از شیطنت‌ بسیار زیاد كودكانشان‌ شكایت‌ دارند. آنها اظهار می ‌دارند كه‌ فرزندشان‌ مرتب‌ در حال‌ حركت‌ و فعالیت‌ است‌ و نوعی‌ حالت‌ بی‌ قراری‌ و ناآرامی‌ در او مشاهده‌ می ‌كنند. برخی‌ از این‌ والدین‌ از فقدان‌ تمركز حواس‌ و ضعف‌ درسی‌ كودك‌ نیز صحبت‌ می‌ كنند. آنها علت‌ این‌ فعالیت‌ بیش‌ از اندازه‌ را نمی ‌دانند و مرتب‌ فرزندشان‌ را مورد سرزنش‌ قرار می‌ دهند. این‌ كودكان‌ بعضاً مورد انتقاد و [لینکها فقط برای اعضا نشان داده می شود. ] ‌ بسیار زیاد قرار می ‌گیرند. عده‌ای‌ از پدر و مادرها كنترل‌ خود را از دست‌ می ‌دهند و این‌ كودكان‌ را به‌ شدت‌ كتك‌ می‌ زنند یا آنها را تهدید می ‌كنند. در این‌ نوشتار سعی‌ شده‌ است‌ پدیده‌ بیش ‌فعالی‌ در كودكان‌ توضیح‌ داده‌ و راه‌های‌ برخورد مناسب‌ با این‌ حالت‌ ارائه‌ شود.
    اختلال‌ بیش‌ فعالی‌ كه‌ در اغلب‌ موارد با نقص‌ توجه‌ همراه‌ است، معمولاً در دوران‌ كودكی‌ بروز می‌ كند. تشخیص‌ این‌ اختلال‌ در سنین‌ زیر پنج‌ سال‌ قدری‌ مشكل‌ است زیرا امكان‌ دارد با رفتارهای‌ طبیعی‌ و شیطنت ‌آمیز كودكان‌ اشتباه‌ گرفته‌ شود. با این ‌حال، متخصصان‌ می‌ توانند این‌ اختلال‌ را تشخیص‌ دهند و پیش‌ بینی‌های‌ لازم‌ را به‌ عمل‌ آورند. این‌ اختلال‌ با فعالیت‌ بیش‌ از اندازه، خرابكاری‌ و آزار رساندن‌ همراه‌ است.



    بیش ‌فعالی‌ كودكان‌


    كودكان‌ بیش ‌فعال‌ - همانگونه‌ كه‌ از این‌ عنوان‌ برمی ‌آید- بسیار پرتحرك اند و نمی ‌توانند یک جا آرام‌ بنشینند. آنها اضافه‌ بر ناآرامی‌ بسیار زیاد، نوعی‌ اضطرار و اجبار برای‌ خرابكاری‌ نیز دارند. آنان‌ اشیا را می‌ شكنند یا پرتاب‌ می‌ كنند. همچنین‌ كنجكاوی‌ بسیار از خود نشان‌ می‌ دهند و نه‌ تنها اسباب‌ بازی‌هایشان‌ را خراب‌ می‌ كنند، بلكه‌ اشیاء و وسایل‌ منزل‌ را نیز دستكاری‌ و خراب‌ می‌ كنند. كارهای‌ خطرناك‌ را دوست‌ دارند و ابداً احساس‌ خطر نمی ‌كنند. بنابراین‌ رفتارهایی‌ بی ‌مهابا از آنها سرمی ‌زند. برخی‌ از بزرگسالان‌ آنها را افرادی‌ بی ‌باك‌ و شجاع‌ تصور می ‌كنند؛ در حالی‌ كه‌ این‌ رفتارهای‌ بی‌ مهابا نشانگر این‌ واقعیت‌ است‌ كه‌ احساس‌ خطر واقعی - كه‌ یك‌ احساس‌ طبیعی‌ است‌ و بایستی‌ در كودكان‌ وجود داشته‌ باشد - در این‌ بچه‌ ها وجود ندارد. بازی‌ های‌ خطرناك‌ - از جمله‌ بازی‌ با كبریت‌ - و علاقه‌ به‌ وسایلی‌ چون‌ كارد و چاقو نشانه‌ های‌ دیگری‌ از گرایش‌ها و رفتارهای‌ غیرطبیعی‌ این‌ بچه‌ هاست.



    كودك‌ بیش ‌فعال‌ احساس‌ خطر نمی‌ كند


    كودكان‌ بیش ‌فعال‌ در مورد كارها و اشیایی‌ كه‌ به‌ طور طبیعی‌ باید در برابر آنها احساس‌ خطر كنند، خطری‌ احساس‌ نمی‌كنند؛ و اختلالات‌ سلوك‌ در این‌ كودكان‌ بعضاً دیده‌ می‌ شود؛ مثلاً بعضی‌ از آنها رفتارهای‌ پرخاشگرانه‌ دارند یا برای‌ آسیب‌ رساندن‌ به‌ دیگران‌ آنان‌ را تهدید می‌ كنند. ممكن‌ است‌ به‌ حیوانات‌ نیز صدمه‌ بزنند. بعضی‌ دیگر در اعمالی‌ چون‌ سرقت‌ و تقلب‌ و به‌ طور كلی‌ كارهایی‌ كه‌ تخلف‌ از قوانین‌ و مقررات‌ محسوب‌ می‌ شود شركت‌ می‌ كنند.



    تمایل‌ به‌ كارهای‌ خلاف‌ و خطرناك‌


    این‌ كودكان‌ آچار پیچ‌ گوشتی‌ را داخل‌ پریز برق‌ می‌ كنند؛ اشیاء و وسایلی‌ را كه‌ متعلق‌ به‌ خودشان‌ نیست‌ برمی‌دارند؛ تمایل‌ بسیاری‌ به‌ كشیدن‌ سیگار دارند (ته ‌سیگارها را برمی ‌دارند و علاقه‌ به‌ كشیدن‌ آنها دارند) و همچنین‌ گرایش‌ به‌ دروغگویی‌ در آنها بسیار بالاست‌ و اغلب‌ دروغ‌ می ‌گویند. به‌علاوه آنان‌ تمایل‌ به‌ ارتباط‌ با كودكان‌ و نوجوانان‌ بزرگتر از خود دارند. اغلب‌ دوستانی‌ بزرگتر از خود انتخاب‌ می ‌كنند و از مصاحبت‌ با نوجوانان‌ لذت‌ می ‌برند. بسیار مایلند در صحبت‌ها و فعالیت‌های‌ آنان‌ شركت‌ كنند. همچنین‌ گرایش‌ به‌ كارهای‌ خلاف‌ از جمله‌ دزدی‌ در آنها بسیار زیاد است. به ‌نظر می‌ رسد این‌ كودكان‌ زودتر از حد معمول‌ چشم‌ و گوششان‌ باز می ‌شود و به‌ كنجكاوی‌های‌ بسیار زیاد دچار می‌ شوند.
    از لحاظ‌ اجتماعی، كودكان‌ بیش ‌فعال‌ تأثیر مثبتی‌ بر دیگران‌ نمی ‌گذارند و مرتب‌ مورد انتقاد قرار می ‌گیرند. آنها به ‌دلیل‌ دقت‌ پایین، اغلب‌ دچار اشتباه‌ می ‌شوند و انتقاد دیگران‌ را نسبت‌ به‌ خود برمی‌انگیزانند. این‌ بچه‌ها به‌ جزئیات‌ مسائل‌ توجهی‌ ندارند. حتی‌ در بازی‌ها نیز با دشواری‌ رو به ‌رو می ‌شوند و در ارتباط‌ خود با بچه ‌های‌ دیگر مشكل‌ پیدا می ‌كنند. اغلب‌ از دستورالعمل‌ها پیروی‌ نمی‌ كنند و از عهده‌ تكالیف‌ مدرسه‌ و سایر كارها و وظایف‌ برنمی‌آیند.



    عملكرد اجتماعی‌ و تحصیلی‌ كودك‌ كاهش‌ می ‌یابد


    كودكان‌ بیش ‌فعالی‌ كه‌ دچار نقص‌ توجه‌ هستند، در تحصیل‌ با مشكل‌ مواجهند. دامنهِ توجه‌ در آنها بسیار محدود است‌ و به‌ همین‌ علت‌ نمی‌ توانند تمركز لازم‌ را حین‌ درس ‌خواندن‌ داشته‌ باشند. این‌ كودكان‌ به ‌سرعت‌ حواسشان‌ پرت‌ می ‌شود و به‌ كوچكترین‌ محرك‌ بیرونی‌ واكنش‌ نشان‌ می ‌دهند. در نتیجه‌ عملكرد تحصیلی‌ آنان‌ پایین‌ می‌ آید و در یادگیری‌ دچار مشكل‌ می ‌شوند.

    از لحاظ‌ اجتماعی، كودكان‌ بیش ‌فعال‌ تأثیر مثبتی‌ بر دیگران‌ نمی ‌گذارند و مرتب‌ مورد انتقاد قرار می ‌گیرند. آنها به ‌دلیل‌ دقت‌ پایین، اغلب‌ دچار اشتباه‌ می ‌شوند و انتقاد دیگران‌ را نسبت‌ به‌ خود برمی‌انگیزانند. این‌ بچه‌ها به‌ جزئیات‌ مسائل‌ توجهی‌ ندارند. حتی‌ در بازی‌ها نیز با دشواری‌ رو به ‌رو می ‌شوند و در ارتباط‌ خود با بچه ‌های‌ دیگر مشكل‌ پیدا می ‌كنند. اغلب‌ از دستورالعمل‌ها پیروی‌ نمی‌ كنند و از عهده‌ تكالیف‌ مدرسه‌ و سایر كارها و وظایف‌ برنمی‌آیند.

    آنان‌ از درگیر شدن‌ با تكالیفی‌ كه‌ مستلزم‌ تلاش‌ ذهنی‌ مداوم‌ است، می‌ پرهیزند. اغلب، وسایل‌ خود را گم‌ می‌ كنند و دچار فراموشكاری‌اند. به ‌طور افراطی‌ حرف‌ می ‌زنند و پیش‌ از تمام‌ شدن‌ پرسش‌ها، پاسخ‌ می‌ دهند. منتظر نوبت‌ ماندن‌ برایشان‌ دشوار است‌ و بسیاری‌ اوقات‌ مزاحم‌ كار دیگران‌ می ‌شوند.



    والدین‌ چه‌ نقشی‌ در درمان‌ دارند


    1. ابتدا باید مطمئن‌ باشیم‌ كه‌ فرزندمان‌ واقعاً نشانه ‌های‌ این‌ اختلال‌ را دارد؛ به‌ علاوه‌ تشخیص‌ نهایی‌ توسط‌ متخصص‌ انجام‌ می‌ پذیرد. گاهی‌ والدینی‌ كه‌ افرادی‌ بسیار مضطرب‌ و نگران‌ هستند، ممكن‌ است‌ جنب و جوش‌های‌ طبیعی‌ فرزند را دلیلی‌ بر بیش ‌فعالی‌ بدانند. بنابراین‌ در قدم‌ اول‌ بایستی‌ راجع‌ به‌ تشخیص‌ مطمئن‌ باشیم‌ و به فرزندمان برچسب‌های‌ نادرست‌ نزنیم.



    2. انرژی‌ اضافه‌ این‌ كودكان‌ باید از طریق‌ فعالیت‌های‌ مثبت، از جمله‌ ورزش‌ كردن، مصرف‌ شود. بهتر است‌ آنها را برای‌ بازی‌ به‌ زمین‌های‌ بزرگ‌ برد و اجازه‌ داد كه‌ به‌ فعالیت‌های‌ لذتبخش‌ بپردازند. یا این‌ كه‌ روزانه‌ برای‌ پیاده‌ روی‌ آنها را از خانه‌ خارج‌ كرد. در منزل‌ نیز بایستی‌ مسئولیت‌هایی‌ كه‌ از لحاظ‌ جسمی‌ قدری‌ بچه‌ها را خسته‌ می‌ كند به‌ آنها بسپاریم‌ تا به‌ این‌ وسیله‌ انرژی‌ بیش‌ از حد آنان‌ گرفته‌ شود. البته‌ خوب‌ است‌ گاهی‌ برای‌ انجام‌ این‌ مسئولیت‌ها جوایزی‌ هم‌ در نظر بگیریم.



    3. به‌ خاطر داشته‌ باشیم‌ این‌ كودكان‌ را به‌ هیچ‌ وجه‌ كتك‌ نزنیم؛ زیرا رفتارهای‌ انتقام ‌جویانه‌ از آنها سر خواهد زد. بهتر است‌ با آنان مؤدبانه‌ و با محبت‌ صحبت‌ كنیم. البته‌ در برخورد با سایر كودكان‌ نیز داشتن‌ رفتاری‌ مهرآمیز و عاری‌ از خشونت‌ لازم‌ است.



    4. گروهی‌ از موادغذایی‌ - از جمله‌ كاكائو، شكلات، قهوه، نسكافه، نوشابه‌های‌ رنگی‌ و تنقلات - باعث‌ تحریك ‌پذیری‌ می‌شوند و لازم‌ است‌ تا حد امكان‌ از دادن‌ آنها به‌ بچه‌ ها خودداری‌ شود.



    5. خواب‌ شبانگاهی‌ این‌ كودكان‌ موضوع‌ مهمی‌ است؛ آنها باید شب‌ها زودتر به‌ رختخواب‌ بروند. بهتر است‌ والدین‌ برنامه‌ خانواده‌ را به‌ گونه‌ ای‌ مناسب‌ تنظیم‌ كنند و به‌ هر طریق‌ ممكن‌ به‌ كودك‌ بفهمانند این‌ یكی‌ از قوانین‌ خانواده‌ اوست‌ كه‌ شب‌ها تا دیروقت‌ بیدار نماند. در همین‌ زمینه‌ توصیه‌ می‌ شود كودك‌ از وسایلی‌ چون‌ [لینکها فقط برای اعضا نشان داده می شود. ] .

    6. چنانچه‌ كودك‌ بیش ‌فعال‌ از لحاظ‌ توجه‌ و تمركز بسیار مشكل‌ داشته‌ باشد و رفتارهای‌ او موجب‌ اذیت‌ و آزار فراوان‌ شود، بهتر است‌ با روان پزشك‌ كودك‌ و نوجوان‌ مشورت‌ شود تا به‌ صلاحدید او كودك‌ مقداری‌ داروی‌ اختصاصی‌ این‌ اختلال‌ را مصرف‌ كند.



    نتیجه ‌گیری‌


    اختلال‌ بیش‌ فعالی‌ كه‌ در اغلب‌ موارد با نقص‌ توجه‌ همراه‌ است، معمولاً در دوران‌ كودكی‌ بروز می‌ كند. تشخیص‌ این‌ اختلال‌ در سنین‌ زیر پنج‌ سال‌ قدری‌ مشكل‌ است زیرا امكان‌ دارد با رفتارهای‌ طبیعی‌ و شیطنت ‌آمیز كودكان‌ اشتباه‌ گرفته‌ شود. با این ‌حال، متخصصان‌ می‌ توانند این‌ اختلال‌ را تشخیص‌ دهند و پیش‌ بینی‌های‌ لازم‌ را به‌ عمل‌ آورند. این‌ اختلال‌ با فعالیت‌ بیش‌ از اندازه، خرابكاری‌ و آزار رساندن‌ همراه‌ است.

    چنانچه‌ این‌ بچه‌ها در سنین‌ كودكی‌ معالجه‌ نشوند، در دوره‌ نوجوانی‌ احتمال‌ این ‌كه‌ رفتارهای‌ ضداجتماعی‌ داشته‌ باشند و نیز حالات‌ [لینکها فقط برای اعضا نشان داده می شود. ] در آنها به‌ وجود آید، بسیار است. بنابراین‌ به‌ والدین‌ توصیه‌ می ‌شود كه‌ حتماً در دوران‌ كودكی‌ برای‌ معالجه‌ این‌ كودكان‌ اقدام‌ كنند.
    منبع : سایت تبیان
    2 کاربر از این پست تشکر کرده اند : akbar heydari,VO0rO0jak

  • #2

    تاریخ عضویت
    Sep 2008
    محل سکونت
    خراسان شمالی
    نوشته ها
    1,176
    تشکر
    2,446
    تشکر شده : 1,854
    NOD32 Flock Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    884
    پیش فرض
    رژیم غذایی و درمان بیش فعالی کودکان


    بيش فعالييك اختلال رفتاري شايع است كه حدود 8 تا 10 درصد از كودكان سنين پيش دبستاني به آنمبتلا هستند.

    احتمال ابتلا به اين اختلال در پسران 3 برابر بيشتر از دختران است، اما علت اينتفاوت هنوز ناشناخته است . مطالعات فراواني روي نقش عوامل تغذيه اي در بيش فعاليكودكان مبتلا انجام شده است كه نتايج برخي از آنها را مرور مي‌كنيم.
    1-اسیدهای چرب ضروری:
    تحقیقات بسیاری نشان داده اند که غلظت اسیدهای چرب "امگا-3" و "امگا-6" در این افراد به مقدار زیادی پایین تر است و این کودکان، علائم کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند تشنگی زیاد را نشان می دهندبهترين منبع اسيد‌هاي چرب امگا -3 ، ماهي‌هاي آزاد مثل سالمون، ساردين، ميگو وشاه ماهي است و منابع اسيد‌هاي چرب امگا-6، كنجد، تخمه كدو تنبل و تخمه آفتابگردانهستند. ديگر منابع اسيد‌هاي چرب ضروري (امگا- 3 و امگا- 6 ) آجيل‌ها، لوبياي سويا ،روغن بادام زميني و روغن زيتون است
    2- روی
    مطالعات يافته‌هاي مختلف ارتباط بين كمبود روي و بيش فعالي را نشان داده است، بهطوري كه سطح سرمي‌ روي در كودكان مبتلا به بيش فعالي به طور قابل توجهي پايين تر ازكودكان طبيعي بوده است.كمبود روي در كودكان مشكلاتي از قبيل خشونت،كج خلقي،گريه‌هايزياد، بيزاري و نفرت و ناتواني در تمركز را ايجاد مي‌ كند. گوشت، ماكيان،‌ شير ومحصولات لبني 80درصد كل ميزان روي غذايي را تشكيل مي‌ دهند. انواع سايرگوشت‌ها،جگر، پنير، غلات كامل، لوبياهاي خشك، مغزها و محصولات سويا نيز منابع نسبتا خوب رويهستند.

    3- کلسیم
    كمبود كلسيم ممكن است بيش فعالي را به وجود آورد. بنابر اين مي‌ توان با تنظيميك برنامه غذايي مناسب حاوي كلسيم نظير شير، پنير، نان، بستني، ماست، سبزيجات برگسبز مانند كلم، برگ‌هاي سبز شلغم، يا مكمل‌هاي كلسيم، اين كمبود را بر طرف كرد.
    4- ویتامین b6:
    ویتامین b6یک کوفاکتور ضروری برای اغلب مسیرهای متابولیکی اسیدهای آمینه، شامل مسیرهای دکربوکسیلاسیون برای دوپامین، آدرنالین، وسروتونین می باشد. از این طریق، ویتامین های گروه b سبب بهبود رفتار در برخی کودکان مبتلا به adhd شده است. در برخی کودکان بیش فعال، سطح سروتونین خون پایین است، در نتیجه دوز بالای ویتامین b6 با افزایش میزان سروتونین خون سبب بهبود علائم می شود.
    این ویتامین در گوشتها ،غلات کامل (بخصوص گندم ) ،سبزیجات و مغزها یافت می شود .
    5- آهن:
    کمبود آهن، دقت و توجه را به میزان قابل توجهی کاهش داده و به مکمل یاری پاسخ مثبت می دهد. برخی مطالعات نشان داد که با مکمل یاری آهن، 30 درصد بهبود در این کودکان مشاهده شده است.
    بهترین منبع آهن جگر ،غذاهای دریایی ،قلب ،کلیه گوشت کم چرب و ماکیان و ماهی می باشد

    یک کاربر از این پست تشکر کرده است : akbar heydari

  • #3

    تاریخ عضویت
    Mar 2011
    نوشته ها
    1
    تشکر
    0
    تشکر شده : 0
    Avast Internet-Explorer Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    0
    پیش فرض
    سلام
    دوستان من یک پسر دارم 14 ساله خصوصیات پیش فعالی داره نمی دانم باهاش چکار کنم با رفتارش ما را کلافه کرده ممنونم اگر بتونید کمک کنید

  • #4

    تاریخ عضویت
    Jul 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    5,336
    تشکر
    14,934
    تشکر شده : 12,291
    NOD32 Firefox Windows-XP IR-TCI
    امتیاز 
    520115
    New2 جدیدترین تکنیک درمانی کودکان بیش فعال
    کاربرد روش نوروفیدبک در درمان کودکان بیش فعال:


    آ)درمان
    نوروفيدبك در بهبود اختلالاتي نظير بيش فعالي ،نقص توجه،ناتواني يادگيري ،اضطراب،ترس و هراس،آسيب مغزي ،سوء مصرف مواد ،مشكلات خواب،...مورد استفاده قرار ميگيرد.
    ب)ارتقاء توانمندي ها
    نوروفيدبك با تنظيم كاركرد مغز
    در ارتقاء توانمندي و مهارت هاي ذهني و شناختي مانند بهينه سازي تصميم گيري،افزايش خلاقيت،تقويت حافظه،افزايش تمركز ،كاهش اضطراب،افزايش هماهنگي جسم وبدن(بويژه در ورزشكاران) ،افزايش توانمندي هاي هنري از جمله در موسيقي و... تاثير فوق العاده اي دارد.امروزه بسياري از شركتها و سازمانهاي معتبر جهاني از جمله ناسا (سازمان علوم فضايي امريكا ) ازين روش و ساير روشهاي مبتني بر بيوفيدبك ، به منظور بهينه سازي عملكرد پرسنل خود استفاده مي كنند.
    مانند هر درماني كامل كردن دوره درمان با نوروفيدبك بسيار مهم است وناقص گذاشتن درمان ،سبب عود علايم ميشود.در مورد نوروفيدبك بايد به خاطر داشت كه اين روش درماني در واقع نوعي يادگيري است. و مغز ياد مي گيرد كه چه طور به تنظيم خود بپردازد و نقايص خود را بر طرف كند همچنان كه رانندگي را ياد مي گيريم و ان را فراموش نمي كنيم اين يادگيري نيز فراموش نمي شود . در حقيقت مغز مهارت جديدي بدست اورده است البته براي داشتن يك درمان كامل علاوه بر رعايت ترتيب جلسات و كامل كردن آن ، همكاري خانواده و عمل به كليه ي دستور ها و راهنمايي هاي درمانگر ضروريست . در پ‍ژوهش طولي در كشور امريكا ماندگاري آثار نروفيدبك تا 10 سال پس از درمان در كودكان ADHD گزارش شده است .
    امواج آلفا استراحت مغز در بيداري را نشان مي دهد . توليد آلفا با بستن چشم ها افزايش و به محض شروع به كار ( تفكر ، گوش كردن و... ) كاهش مي يابد . هنگام استرس بلوكه شدن انرژي باعث كاهش آلفا مي شود زماني كه به كمك نوروفيدبك توليد موج آلفا را افزايش مي دهيم ، در واقع خون رساني به مغز را زياد و سيستم ايمني را تقويت مي كنيد . ورزش ، تمرين هاي جسمي و ريلكسيشن مي تواند استرس را كاهش دهد و سطح انرژي را بالا ببرد ،اما در تمام اين موارد هدايت هوشيارانه سيستماتيك وجود ندارد . اما آموزش آلفا تمركز سيستماتيك و هوشيارانه ي انرژي روانيست .
    آموزش آلفا روشي مؤثر در برابر استرس است . اين روش ، تمايل به تنش مقاومت و بلوكه كردن انرژي را كه به صورت عادت در آمده است را كاهش مي دهد يا از بين مي برد . در حالي كه روش هاي ديگر مديريت استرس سعي در ايجاد الگوهاي جديد رفتار دارند . آموزش هاي ديگر بر علائم فوكوس مي كنند اما اين روش فرد را نسبت به خود بدن و محيطش آگاه مي كند و مي آموزد كه زمان استرس ريلكس بمانيد و تمركز داشته باشيد .

    لازم به ذکر است با توجه به نوین بودن روش وهزینه ی سنگین دستگاه مربوطه هم اکنون تنها دردو مرکز عمده ی درمانی در شمال و شرق تهران اقدام کاربردی جهت درمان کودکان بیش فعال با این سیستم فوق العاده صورت می گیرد.



    [لینکها فقط برای اعضا نشان داده می شود. ]

  • #5

    تاریخ عضویت
    Nov 2010
    محل سکونت
    یه جای دور....
    نوشته ها
    4,539
    تشکر
    2,065
    تشکر شده : 4,226
    NOD32 Google-Chrome Windows-se7en IR-TCI
    امتیاز 
    1887851
    پیش فرض
    بیش‌فعالی کودکان را باید از چهارسالگی در نظر داشت

    آکادمی متخصصان اطفال آمریکا این هفته اصول راهنمای خود برای تشخیص کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی (ADHD) را گسترش داد تا پزشکان همه کودکان از 4 تا 18 سال را که نشانه‌های این عارضه را بروز دهند، ارزیابی کنند.
    به گزارش رویترز این اصول راهنمای جدید اصول قدیمی را که عمر 10 ساله داشت، و بر تشخیص و درمان ADHD در کودکان از شش تا 12 ماه متمرکز بود. اما اکنون پژوهشگران می‌گویند مشکلات رفتاری، بیش‌فعالی و مشکل در توجه ممکن است در سنین پایین‌تر بروز کند و ADHD اغلب تا سنین نوجوانی و حتی بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند.

    بر این اساس آنها توصیه می‌کنند متخصصان اطفال به دنبال یافتن ناتوانی‌های یادگیری، اضطراب و سایر مواردی باشند که ممکن است با ADHD همراه شوند. همچنین این آکادمی در بیانیه‌ای در نشریه Pediatrics می‌گوید رفتاردرمانی و دارودرمانی این کودکان باید بر اساس سن و شدت علائم آنها باشد.

    بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده بوسیله مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا بین شش تا 9 درصد کودکان و نوجوانان به ADHD مبتلا هستند، و این بیماری در نوجوانان شایع‌تر از کودکان کمسن است.
    اودی هنین از برنامه رفتاردرمانی‌ شناختی کودکان بیمارستان عمومی ماساچوست در این باره می‌گوید: "خوشحالم که اصول راهنمای جدید ADHD در کودکان کم‌سن‌تر و نوجوانان در سنین بالاتر را هم به رسمیت می‌شناسد. به نظر من وجود ADHD در کودکان و نوجوانان در دو طرف طیف پایین و طیف بالای سنی نادیده گرفته می‌شد."
    این اصول راهنما که پیش‌نویس آن بوسیله یک کمیته 14 نفری تدوین شده است، به متخصصان اطفال توصیه می‌‌کند به والدین، آموزگاران و سایر بزرگسالانی که در جماعات مربوط به رفتار کودکان یا مشکلات مربوط به مدرسه حضور دارند، مشاوره بدهند تا بتوانند در تشخیص‌شان از توصیفات آنها استفاده کنند، زیرا کودکان ممکن است همه علائم را هنگام حضور در مطب بروز ندهند.
    اگر کودک مبتلا به ADHD تشخیص داده شود، والدین هم نقش مهمی در راهبردهای درمانی به خصوص در کودکان کم‌سن‌تر خواهند داشت.
    نویسندگان این اصول راهنمای جدیدد توصیه می‌کنند که برای درمان کودکان چهار و پنج ساله به والدین تکنیک‌های آموزش داده شود تا به مدیریت رفتار این کودکان کمک شود، از جمله شیوه‌های تقویت مثبت و نادیده‌گرفتن یا استفاده از تنبیه کردن (منظور تنبیه بدنی نیست) در مقابل برخی از رفتارها در صورت لزوم. تنها در صورتی که این روش‌ها موثر واقع نشود، و علائم متوسط تا شدید ADHD ادامه پیدا کند، کودکان کم‌سن را باید دارودرمانی کرد.

    راسل جی رمزی که دانشکده پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا به تحقیق درباره ADHD مشغول است، گفت بسیاری از کودکان کم سن ممکن است در زمان‌هایی پرجنب و جوش باشند یا در تمرکز مشکل داشته باشند، اما برای آنکه تشخیص ADHD داده شود، رفتار کودک باید "باعث اختلال زندگی او" در محیط‌های متفاوت- در خانه، در مدرسه و در روابط با همسالان شود.
    او می‌گوید تشخیص یک فرآیند است. ممکن است بتوان علائم را در کودکان پیش از سن مدرسه با غربالگری (بیماریابی عمومی) شناسایی کرد، اما این بیماری باید در طول زمان دنبال شود و مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد تا معلوم شود تداوم دارد یا نه.
    به گفته او در کودکان در سن مدرسه آموزگاران یا والدین می‌توانند با همان راهبردهای مورد استفاده برای کودکان در سن پیش از مدرسه رفتار درمانی انجام دهند. برخی از این کودکان نیز ممکن است نیاز به برنامه‌های آموزشی خاص داشته باشند، برای مثال در صورت انجام تکالیف خانه بوسیله آنها مدت زیادی طول می‌کشد، می‌توان مقدار آن را کمتر کرد.
    داروهای محرک مانند ویوانز، ریتالین و کونسرتا هم به تنهایی و هم به همراه روش‌های رفتاردرمانی در این گروه سنی موثر بوده‌اند.
    این گزارش می‌گوید این داروها دارای عوارض جانبی هستند، از جمله بی‌اشتهایی، مشکلات خواب و درد معده. کودکانی که برخی از علائم ADHD را دارند، اما تشخیص کامل بیماری در آنها داده نشده است، نباید دارو دریافت کنند.

    نویسندگان این گزارش دارو درمانی و رفتاردرمانی انفرادی را برای نوجوانان مبتلا به ADHD توصیه می‌کنند. نویسندگان تاکید می‌کنند که پزشکان باید مراقب بروز نشانه‌های مربوط به سوءمصرف مواد یا الکل در این گروه سنی باشند- و اگر این مشکلات مربوط به سوءمصرف مواد ادامه یافت، باید به اولویت درمانی بدل شود.
    بالاخره از آنجایی که ADHD ممکن است برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، این اصول راهنما برقراری ارتباط میان خانواده‌ها، مدارس و پزشکان در درازمدت را برای کمک به درمان این عارضه ضروری می‌داند.

  • #6

    تاریخ عضویت
    Nov 2010
    محل سکونت
    یه جای دور....
    نوشته ها
    4,539
    تشکر
    2,065
    تشکر شده : 4,226
    NOD32 Google-Chrome Windows-se7en IR-TCI
    امتیاز 
    1887851
    پیش فرض
    خوب است نشانه‌های بیش‌فعّالی همراه با اختلال در تمرکز (adhd) را بدانید تا مطمئن شوید که فرزند شما، چنین مشکلی دارد یا نه. نشانه‌های این رفتار چنین است:
    عدم اتمام کار، بی‌توجهی به سخنان دیگران، حواس‌پرتی، عدم تمرکز طولانی، خستگی زودرس از کار، تغییر فعالیت‌های مورد علاقه، قطع سخنان معلّم، عدم رعایت نوبت، دویدن دائم و بالا رفتن از ارتفاعات، و در مواردی، مشکل خوابیدن و ضعف اعتماد به نفس.

    این مشکل، درمان قطعی ندارد؛ امّا می‌شود آن را تخفیف داد. با بالا رفتن سن، بیش‌فعّالی از بین می‌رود و اختلال در تمرکز تخفیف می‌یابد.

    توجه داشته باشید که در این مشکل، خانواده تقصیری ندارد و مادرزادی است. احتمال ابتلای کودکانی که پدران آن‌ها چنین مشکلی داشته‌اند، 35 درصد از کودکان دیگر بیشتر است. بیش‌فعالی همراه با اختلال در تمرکز، ممکن است علل پزشکی (کم‌خونی، اختلالات غدّۀ تیروئید یا مشکلات عصبی) نیز داشته باشد که باید به متخصص مراجعه کرد.

    چند توصیه برای کاهش مشکل بیش فعالی

    1. به این مسأله، حساسیت فراوان نشان ندهید؛ زیرا احتمال دارد برای جلب توجه باشد.

    2. محیط (خانه و مدرسه) را آرام کنید. کودکان بیش‌فعال در محیط پرسروصدا و شلوغ، تحریک‌پذیری بیشتری دارند.

    3. هنگام صرف غذا، رادیو و تلویزیون را خاموش کنید و با او حرف نزنید.

    4. کودک بیش‌فعال همراه با اختلال در تمرکز حتماً باید در زندگی برنامه داشته باشد.

    5. رفتار او را محدود کنید؛ به این گونه که تعداد رفتار خاصی را در یک روز بشمرید و از کودک بخواهید تا تعداد آن را روز بعد کمتر کند.

    6. از بازی استفاده کنید. از او بخواهید «رادار» خود را روی شما قفل کند و چند لحظه شما را از نظر دور نسازد (بازی رادار). نگاه خود را به چشمان او بدوزید و بگویید می‌خواهیم ببینیم چه کسی بیشتر مقاومت می‌کند و نگاهش را دیرتر برمی‌گرداند (بازی نگاهتو برنگردون). هنگامی که مشغول بازی است، به او بگویید می‌خواهم حواست را پرت کنم، مقاومت کن تا حواست پرت نشود (بازی حواس پرت کردن).

    در صورتی که احساس کردید با راه‌کارهای پیش‌گفته، فعالیت او کم، و تمرکزش بیشتر شد، از تحسین و تشویق غفلت نورزید.

  • مطالب کاربردي هر آنچه نیاز دارید ...

    موضوعات مشابه

    1. مقالات روانشناسي كودك
      توسط secret در انجمن روانشناسي كودك
      پاسخ ها: 237
      آخرين نوشته: 10th November 2011, 07:53
    2. آشنایی با صندوق کودکان ملل متحد که اختصاراً یونیسف نامیده می شود
      توسط secret در انجمن آرشیو بخش پزشکی و بهداشتی
      پاسخ ها: 0
      آخرين نوشته: 26th March 2009, 11:49
    3. پاسخ ها: 0
      آخرين نوشته: 10th February 2009, 09:42
    4. ایدز (hiv)
      توسط Admin در انجمن بیماری ها ی خاص
      پاسخ ها: 7
      آخرين نوشته: 18th November 2008, 20:33
    5. یوگای کودکان و تمرین سلامتی
      توسط Admin در انجمن درمانهاي روحي
      پاسخ ها: 0
      آخرين نوشته: 9th August 2008, 03:55

    علاقه مندی ها (Bookmarks)

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •  
    درباره ما
    دوستان ما
    ما در شبکه های اجتماعی

    پاتوق یو یکی از قدیمیترین سایت های ایرانی به 6 سال سابقه فعالیت می باشد. انجمن های سایت دارای مطالب متنوع و جامعی در تمامی زمینه می باشد. و البته در پرتال سایت شما همواره جدیدترین نرم افزار ، بازی و انمیشن های روز را با لینک مستقیم می توانید دانلود نمایید.