تاریخچه اف 15 :

در ژوئیه ی 1967 روسها طی یک نمایش هوایی در حوالی مسکو، در هواپیمای جدید را نمایش دادند که یکی بال متغیر، و دیگری شکاری با دم عمودی بود. بعدها معلوم شد که اولی میگ-13 و دومی میگ-25 بوده اند. ظهور این دو هواپیمای جدید برای غربی ها بسیار نگران کننده بود. از طرفی، مدت ها بود که در غرب جنگنده ی مناسب برای درگیری نزدیک هوایی ساخته نشده بود. ((نیروی هوایی ایالات متحده)) با درک حساسیت موضوع، طراحی جنگنده ی رهگیر دوربردی با قابلیت های برتری هوایی را به مناقصه گذاشت. از بین پیشنهادات رسیده، طرح مک دانل داگلاس برگزیده شد، و پیش نمونه ی این طرح، به نام اف-15 (ایگل)، در 27 ژوئیه ی 1972 برای نخستین بار پرواز کرد. به این ترتیب، ایگل نخستین جنگنده ی برتری هوایی ایالات متحده بعد پس از اف-86 (1948) محسوب می شود.
از ویژگی های بارز اف-15، بال پهن و ساده ی آن است که بار نسبتا کمی به آن وارد می شود. همچنین، نسبت رانش-به-وزن اف-15 در شرایط رزمی به خوبی از عدد واحد فراتر می رود. با این ویژگی ها، ایگل مانورپذیری زیادی دارد که تا امروز همچنان قابل توجه بوده است.
اولین فروند تولیدی اف-15 ای. در 25 دسامبر 1974 پرواز کرد، و در ژوئیه ی 1975 وارد خدمت نیروی هوایی شد. پس از تولید 383 فروند اف-15 ای. و 60 فروند اف-15 بی.، از اواسط دهه ی 1980 تولید مدل های اف-15 سی. و اف-15 دی.، با ظرفیت سوخت بیشتر جانشین دو مدل قبلی شد.

تاریخچه سوخو 27

در 1969 دفتر طراحی سوخو طراحی جنگنده ی دوربرد تک سرنشینه ی جدیدی را آغاز کرد که آن را تی-10 نامید. مراحل طراحی و ساخت، چنان به درازا کشید که اولین فروند از ده فروند پیش نمونه ی اولیه ی تی-10 در 20 مه 1977 برای نخستین بار پرواز کرد. چون مطالعات رایانه ای نشان داد که طرح جدید، در مقایسه با رقیب غربی اش ، یعنی اف-15 امریکایی، ویژگی های ضعیفتری دارد، میخائیل سیمونف (مسئول طرح تی-10 پس از مرگ پاول سوخو در 1975) تصمیم به تکرار مراحل طراحی گرفت. با حفظ بعضی از قسمت های نمای عمومی طرح، بقیه ی قسمت ها مجدادا" طراحی شد، و هفتمین فروند پیش نمونه ی تی-10 با ساختار اصلاح شده ای در 20 اوریل 1981 پرواز کرد. ویژگی این طرح اصلاح شده، ناپایداری آیرودینامیکی هواپیما بود که با استفاده از سیستم کنترل پرواز-با-سیم مهار می شد. پس از آزمایش های پروازی، هواپیمای جدید را سوخو-27 نامیدند و از 1983 تولید آن را آغاز کردند.

شباهت ظاهری سوخو-27 با میگ-29 نشان می دهد که هر دو گروه طراح میگ و سوخو از یک برنامه ی مطالعات مرکزی برای مقابله با جنگنده های نسل جدید امریکایی بهره برده اند. پیش آمدگی ریشه ی بال ها و ورودی های بزرگ و دو بعدی هوای موتورهای سوخو-27 بسیار شبیه میگ-29 است، ولی بلندتر بودن ارابه های فرود حمل تسلیحات بیرونی بیشتری را برای طرح سوخو میسر می کند. سوخو-27 با وجود جثه ی نسبتا" بزرگش به مدد سیستم کنترل پرواز-با-سیم، عملکرد پروازی قوی و قدرت مانور زیادی (به ویژه در ارتفاع پایین) دارد. ویکتور پوگاچوف، سرخلبان آزمایشی کارخانه ی سوخو، با استفاده از قدرت مانور زیاد سوخو-27 مانور جدیدی را به نام کبرا ابداع کرده است. در این مانور، پوگاچوف با کاهش سرعت هواپیما، زاویه ی پیچ آن را به حدود 130 درجه می رساند، و در شرایطی که سرعت پیشروی هواپیما صفر می شود و کمی به عقب می لغزد، با افزایش توان موتورها آن را به وضعیت عادی باز می گرداند. موتورهای پرتوان لیولکا، با نسبت رانش-به-وزن بیش از واحد، در انجام این مانورها نقش اساسی دارد، این موتورها در مانورهای شدید مختلف، با ضریب اطمینان زیادی کار کرده، کمتر دچار مشکل می شود.

در 1986 تولید مدل آموزشی دو سر نشینه ی سوخو-27 یو.بی، که همه ی قابلیت های رزمی مدل اولیه به جز مانور کبرا را داراست در ایرکوستک آغاز شد. پیش نمونه ی این مدل برای اولین بار در هفتم مارس 1985 پرواز کرده بود. فعالیت گروه طراح سوخو برای بهبود قابلیت های سوخو-27 ادامه یافت، و با اصلاحاتی بر روی س.خو-27 یو.بی، برای افزودن امکان اجرای مأموریت های طولانی (تا ده ساعت یا حتی بیشتر)، طرح جدیدی شکل گرفت که ان را سوخو-30 نامیدند. توسعه ی این طرح جدید از 1988 آغاز شد، و به انجام اولین پرواز در 30 دسامبر 1989 انجامید. سوخو-30 کانال اطلاعاتی پیشرفته ای دارد، و قادر است در مأموریت مشترک با سوخو-27، اطلاعاتی را از سیستم راداری سوخو-27 کسب کند. سوخو-30 دو کابین با تجهیزات یکسان دارد، موتور آن دقیقا" همان موتور سوخو-27 است، و پایه های نسب موشک بیشتری دارد.

قبل از مطرح شدن برنامه ی توسعه ی سوخو-30، طراحان سوخو در اندیشه ی طرح جسورانه تری بودند. آن ها با مبنا قرار دادن طرح سوخو-27 اولیه، تدابیری را برای استفاده بر روی عرشه ی ناو هواپیمابر اندیشیدند، و بالک هایی را در جلوی بال ها قرار دادند. هواپیمای جدیدی که ساخته شد سوخو-33 (سوخو-27 کی) نامیدند. اولین پرواز سوخو-33 در 17 اوت 1987 انجام گرفت، و در اول نوامبر 1989 آزمایش های پروازی آن را از روی عرشه ی ناو هولپیمابر آغاز شد. تعبیه ی یک لوله ی سوختگیری هوایی، کاهش طول مخروط دم، و تدارک امکان حمل موشک دور برد ضد کشتی ماسکیتو، تغییرات دیگر سوخو-33 نسبت به سوخو-27 است.

با اعلام رسمی نیاز نیرو های نظامی شوروی (سابق) به یک هواپیمای آموزشی جنگنده ی ناونشین، طراحان سوخو با انجام تغییراتی بر روی نوع یک نفره ی سوخو-27، مدل جدید سوخو-27 کی.یو، را عرضه کردند. این هواپیمای جدید تغییراتی به شرح زیر (نسبت به مدل اولیه) دارد: طراحی مجدد قسمت پیشین بدنه، تعریض کابین برای جاگیری دو صندلی پران به صورت پهلو به پهلو، قرار دادن یک جفت بالک در جلوی بال، تعبیه ی لوله ی سوختگیری هوایی جمع شدنی، ارابه های فرود بلند تر، و یک جفت چرخ در ارابه ی فرود دماغه. بروز مشکلات مالی و تصمیم شوروی (سابق) به کاهش جنگنده های ناونشین در خواستی، باعث لغو تقاضا برای هواپیمای آموزشی ناونشین شد، اما کارخانه ی سوخو طرح خود را در نقش یک جنگنده ی-بمب افکن دو سرنشینه، به نام سوخو-27 آی.بی، پیگیری کرد، و آن را سوخو-34 نامید. سرانجام، اولین پیش نمونه ی سوخو-334 در 18 دسامبر 1993 به پرواز در آمد.

علاوه بر فعالیت های پیش گفته، گروه طراح سوخو برنامه ی اصلاحی جدی تری را هم در مورد سوخو-27 دنبال کرد، و از 1988 طراحی آزمایشی سوخو-27 ام. با تجهیزاتی به شرح زیر را مورد بررسی قرار داد: سیستم رانش چرخان موتور، بالک های کاملا" متحرک، سیستم کنترل پرواز رقمی (به جای آنالوگ استاندارد سوخو-27)، چهار نمایشگر چند کاره در کابین به جای آلات دقیق درجه ای-عقربه ای، یه صندلی پران اریب (با زاویه ی 30 درجه)، و لوله ی سوختگیری هوایی جمع شدنی. جنگنده ی جدید را سوخو-35 نامیدند. رادار چند منظوره ی سوخو-35 می تواند هشت فروند هدف پرنده را به طور هم زمان ردیابی کند.

همچنین، اصلاح نرم افزار هدایت پرواز سوخو-35 به عرضه ی سوخو-37 انجامید، و این جنگنده ی جدید در دوم آوریل 1996 برای نخستین بار به پرواز در آمد. فاصله زمانی بین دو تعمیر اساسی موتورهای سوخو-37 نسبت به سوخو-27 از 700 ساعت به 1000 ساعت افزایش یافته است. به مدد همین موتورهای پر توان و با سیستم کنترل بردار رانش، سوخو-37 مانور استثنایی کولبیت را انجام داده است. طی این مانور، هواپیما یک پشتک کامل 360 درجه در هوا می زند، و سپس در مسیر قبلی به پرواز ادامه می دهد.


جدال دیدنی این دو جنگنده را ببینید :

[لینکها فقط برای اعضا نشان داده می شود. ]